Cupra Terramar (1)
Tester & provkörningar
30 januari 2025

Första turen: Cupra Terramar är en suv med körglädje och en tuff attityd

Cupra vill vara det roliga alternativet, men är det ens möjligt i en suv med förbränningsmotor? Vi kör den första turen i nya Cupra Terramar.

Rasmus T.C

Det är ingen hemlighet att Cupra har haft ett hektiskt år – fem nya modeller har presenterats under 2024, vilket är en stor offensiv, särskilt för ett relativt nytt varumärke. Terramar avslutar produktkampanjen med stil och stärker Cupras position som ett varumärke med ambitioner.

Cupra har ingått ett samarbete med Audi, vilket innebär att Terramar byggs på Audis fabrik i Győr, Ungern. Detta partnerskap har ingåtts för att förbättra byggkvaliteten i Cupras produktion. Med teknik från VAG-koncernen och Cupras kaxiga attityd hoppas spanjorerna locka ett bredare segment av köpare som söker en kombination av hög byggkvalitet och bra köregenskaper.

Grå Cupra Terramar på kurvig landsväg
Image credit: Cupra

Cupras sista förbränningsmotor

Cupra har, precis som stora delar av bilvärlden, riktat in sig på en elektrisk framtid. Men innan vi helt säger farväl till bensinmotorn har spanjorerna beslutat att ge oss en sista dans med en ”riktig” motor.

Fem varianter kommer till den svenska marknaden:

● Terramar 1.5 eTSI, 150 hk, DSG: 397 900 kr. Dragkapacitet upp till 1 800 kg.

● Terramar VZ 2.0 TSI, 4Drive, 265 hk, DSG: 509 900 kr. Dragkapacitet upp till 2 200 kg.

● Terramar Swedish Edition e-Hybrid 1.5 204 hk, DSG: 519 900 kr. Dragkapacitet upp till 1 800 kg.

● Terramar e-Hybrid 1.5 204 hk, DSG: 536 900 kr. Dragkapacitet upp till 1 800 kg.

● Terramar VZ e-Hybrid, 1.5 272 hk, DSG: 639 900 kr. Dragkapacitet upp till 2 000 kg.

 Det förväntas att laddhybridvarianten e-Hybrid blir den mest populära på svensk mark. Den har ett batteri på 19,7 kWh som kan laddas med 11 kW och fyllas från 10 till 80 procent på bara 26 minuter. Den elektriska räckvidden är upp till 122 km (beroende på version), och med hjälp av bensinmotorn kan den totala räckvidden nå upp till 910 km.

Cupra Terramar (8)
Lyxig interiör i Audi A5
Cupra Terramar (3)
Cupra Terramar (4)

Hur är interiören?

Om du gillar kopparfärgade detaljer och futuristisk design kommer du att trivas i Cupra Terramar. Om du däremot föredrar minimalism och diskreta lösningar kan interiören i Terramar kännas överväldigande.

Mittkonsolen domineras av en stor 12,9-tums infotainmentskärm, som vi känner igen från andra modeller inom VW-koncernen, som exempelvis ID.4. Skärmen är intuitiv, lätt att använda och funktionaliteten är där den ska vara. Systemet är inte klassledande, men det är definitivt användarvänligt och snyggt. Användarvänligheten märks också i resten av interiören, särskilt ratten med fysiska knappar imponerar.

Interiören lyckas kombinera det bästa av Cupras ungdomliga och fräcka energi med praktiska element som en bra körposition och gott om bagageutrymme. Det hela hänger väl samman – om du letar efter något annat än det klassiska och diskreta. Annars får du rikta blicken mot andra märken inom VAG-gruppen!

Grå Cupra Terramar stillastående på testbana
Image credits: Cupra

Hur är den att köra?

Om det beror på att vi befinner oss på Cupras hemmaplan strax utanför Barcelona i strålande solsken, är svårt att säga, men Terramar levererar som man hoppas. Det spanska ursprunget märks, med andra ord. Rutten genom bergen är smal, där en särskilt dynamisk fjädring bidrar till körglädjen.

När vägarna blir smala och slingriga reagerar Terramar skarpt på styrutslag och uppvisar en sportig karaktär – särskilt med tanke på bilens storlek. Den höga körpositionen och suv-känslan finns fortfarande kvar, men Terramar känns stabil och smidig. Det finns därmed en imponerande dualitet i körstilen.

Bild med rörelseoskärpa av grå Cupra Terramar körandes på väg
Image credit: Cupra

Trycker man på Cupra-knappen på ratten kan man växla till Cupra-körläget, som symboliseras av en liten Cupra-logotyp på skärmen. Allt stramas då till för att maximera körglädjen på ett sätt man inte skulle förvänta sig i en suv (förutom en Cupra …).

Det sportiga läget innebär också att falskt motorljud strömmar genom högtalarna. Det blir för mycket och nästan löjligt i en eTSI med 150 hk, men det finns säkert någon där ute som tycker att det är en häftig funktion.

Om det bara vore 2021

Terramar är Cupras sista bensinbil och möter en svensk verklighet där inte ens en laddhybrid räcker långt. Med ett startpris på 397 900 kr för 1.5 eTSI och 519 900 kr för laddhybriden måste Terramar tävla med tunga, helt elektriska konkurrenter som Audi Q6 e-tron. Här kan Cupras linjer och dynamiska köregenskaper bara göra så mycket.

Det är synd att fokus hamnar på förbränningsmotorn och dess prislappsmässiga hinder, då Terramar är en välkörande och praktisk bil. Om kalendern visade 2021 skulle bilen sannolikt ha varit en mycket större framgång på den svenska marknaden än vad den kommer att bli 2025. För de som absolut vill ha en bensin-suv eller laddhybrid kommer Terramar dock att vara ett fräscht alternativ till några av sina mer förnuftiga tyska släktingar.

Cupra Terramar VZ e-Hybrid

● Motor: R4, 1 498 cm³, bensin + elmotor

● Effekt: 272 hk

● 0–100 km/h: 7,3 sekunder

● Toppfart: 215 km/h

● Förbrukning: 5,0 l/100 km

● CO2-utsläpp: 10 gram/km

● Elektrisk räckvidd: 120 kilometer

● Mått (L/B/H): 452/186/158 cm

● Tjänstevikt: 1 904 kilo

● Bagagevolym: 400 liter

Pris: 639 900 kr (Terramar från 397 900 kr)

Privatleasing: Kontakta återförsäljare (Terramar från 3 595 kr/mån/10 000

km/36 månader)

Förmånsgrundande pris, tjänstebil: Från 410 900 kr (50 % marginalskatt)

Läs mer om: