En vit Honda e kör på en stadsgata med träd och byggnader i bakgrunden.
Elbilar
12 mars 2025

De tolv viktigaste frågorna när du tittar på elbil

Elbilar liknar andra bilar, men det finns några nya saker du bör ta hänsyn till innan du köper en. Det gäller oavsett om den är ny eller begagnad.

Blocket Symbol

Blocket

Foto: Bilbasen

Egentligen är en elbil enklare än en bil med förbränningsmotor. Det finns varken växellåda, turboladdare, koppling, injektionsmunstycken och så vidare. Om du är på jakt efter en elbil finns det ett antal viktiga saker du bör fråga säljaren om. Du bör också själv söka efter svar, men vi har samlat de viktigaste frågorna till säljaren när du överväger en elbil.

Hur lång är den faktiska räckvidden?

Räckvidden anges i kilometer enligt WLTP-standarden för nya och nyare bilar och NEDC för lite äldre. WLTP ligger närmare den faktiska räckvidden, men om du till exempel kör mycket på motorväg kommer du inte att nå det angivna talet. Fråga därför vad den faktiska räckvidden är. Kallt väder och hög hastighet har en negativ inverkan på räckvidden vid daglig användning. Vissa tillverkare har en räknare på sin webbplats där du kan ange förutsättningar för användningen.

Hur stort är batteriet?

Fråga alltid efter storleken på batteriet. Det du ska känna till är nettovärdet – alltså den kapacitet du har tillgång till. Vissa tillverkare uppger ett bruttovärde, men då kan du inte använda hela kapaciteten. Så fråga efter nettovärdet.

Detta är också viktigt eftersom vissa bilar finns i olika varianter med olika batteristorlekar. Det betyder mycket om batteriet i din nya BMW i3 har en kapacitet på 18, 24 eller 30 kWh, bland annat i förhållande till räckvidden.

Vad är SoH (state of health) på bilens batteri?

Batteriets kapacitet minskar över tid, så du kan riskera att lite äldre bilar inte kan bibehålla lika mycket ström som när de var nya. Vissa bilar har en långsam kapacitetsförlust, medan den går snabbare på andra.

Vissa elbilar kan själva ge dig en indikation på kapacitetens status, och det är bra att ta reda på det innan du köper en begagnad elbil. På en Nissan Leaf kan du exempelvis avläsa kapaciteten direkt på instrumentpanelen.

Instrumentpanelen i en Nissan Leaf som visar batterinivå, hastighet och körsträcka.

Vad är energieffektiviteten?

Det är bra att veta om bilen är energieffektiv. En Audi e-tron har till exempel ett stort batteri, men är inte särskilt energieffektiv. Den är angiven till 22,8 kWh/100 km. En Hyundai Ioniq EV 28 kWh har inte ett särskilt stort batteri, men är mycket effektiv. Den är angiven till 14,8 kWh/100 km. En e-tron använder alltså över 50 % mer energi per körd kilometer, vilket naturligtvis kostar extra i drift.

Har den DC-laddning och hur mycket kan den ladda med?

De flesta bilar har DC-laddning, som används för snabb laddning när du är ute och kör. Men det finns några som inte har det, och det kommer du verkligen att sakna om du kör längre sträckor.

Bilarna med långsammast DC-laddning kan ta emot 40 kW, medan vissa bilar med stora batterier kan ta upp till 170 kW. Porsche Taycan kan ta 270 kW, men bara under korta perioder. Om du vill grotta ner dig i detta kan du titta på laddkurvor, där du kan se mer exakt laddningseffekt.

Vilken typ av stickkontakt har bilen?

Stickkontaktens typ är inte helt irrelevant. Snabbladdningskontakterna av typen ChaDeMo begränsar dina laddmöjligheter, eftersom standarden i EU är CCS Combo. Det finns fortfarande en del ChaDeMo-uttag, men standarden är inte lika framtidssäker.

Om din AC-laddningskontakt är Type 1 eller 2 spelar inte så stor roll, eftersom du här har din egen kabel. Om bilen har Type 2 ska du undersöka om det finns DC-laddning. Den känns igen på två stora kontakter under Type 2-kontakten och kallas CCS.

En hand håller en CCS Combo-laddare nära en elbils laddningsport.

Hur stor är ombordladdaren?

För vardagsladdning använder du växelström, så kallad AC. Här omvandlar bilen själv växelströmmen till likström som kan fyllas på i batteriet. Här är det viktigt att veta hur många faser laddaren har. Det kan vara en, två eller tre faser. Med en fas kan du maximalt ladda med 3,7 kW, om du inte har en specialladdare. Med två faser kan du ladda med upp till 7,2 kW, och med tre faser kan du ladda med upp till 22 kW.

Fråga om det specifika talet för laddaren i bilen. Kom ihåg att om säljaren säger att du kan ladda 7,2 kW med en fas, så krävs en specialomvandlare, som kostar extra både vid inköp och användning, eftersom den ”slösar” en del av strömmen. 11 kW är typiskt det högsta du kan dra från ditt hus om inte elanslutningen är uppgraderad.

Kan man styra kabinuppvärmning och annat via en app på telefonen?

Förvånansvärt få bilar har detta, men det är verkligen användbart att kunna se laddstatusen när du är på en annan plats än bilen. Komfortmässigt är det också ett stort plus att kunna starta kabinuppvärmningen innan du ska köra.

Har den värmepump?

En värmepump kan kyla bilen på sommaren och värma den när det är kallt. Värmepumpen är mycket mer effektiv än ett värmeelement och påverkar därför räckvidden när du behöver värme i kabinen. Köp alltid en bil med värmepump – om du inte vet att du kan nöja dig med kortare räckvidd än den angivna när det är under 20 grader utomhus.

Vilka laddkablar medföljer?

Du ska alltid ha en laddkabel med som kan kopplas till en laddstation. Det betyder från bilen till Type 2. Det är också bra att ha en nödladdare med – det som kallas ”mormorladdare”. Den kan anslutas till vanliga vägguttag om du har tillgång till en bra installation.

Dessutom finns det kablar för både röda och blå industrikontakter som kan vara bra att ha med.

Medföljer en laddlösning och kan jag slippa den?

För flera nya elbilar medföljer en laddlösning, alltså en laddbox och ett abonnemang hos en laddoperatör. Om du inte har behov av laddlösningen ska du fråga om du kan slippa den, och vad det innebär för priset. Hos vissa blir priset billigare, medan du hos andra inte kan slippa att betala för abonnemanget.

Det kan också följa med ett laddbricka så att du betalar för användning av laddstationer utanför hemmet via bilfabriken. Det gör hanteringen enklare och i vissa fall även billigare.

Hur lång är garantin och vad täcker den?

Alla elbilar har utökad garanti på batteriet. Många har åtta år eller en kilometerbegränsning. En av de punkter som är värd att notera är när tillverkaren sätter gränsen för degradering av batteriet. Det kan till exempel vara 70 %. Det innebär att du har rätt att få batteriet utbytt om 30 % av kapaciteten försvinner. När du jämför bilar är det en faktor att ta med. Det finns också skillnader i garantin på bilens övriga delar. En Hyundai har fem år, en Kia upp till sju och en VW har bara två, om inte du eller tidigare ägare har köpt utökad täckning.

För många är elbilar en ny värld, men med tiden kommer det att bli lika enkelt som med andra bilar. Om man nu kan kalla det enkelt. En sak är säker – elbilar blir allt vanligare på vägarna.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant