Volkswagen-Passat-vs-Volvo-V70
Köpa & sälja bil
8 augusti 2025

Bilduellen: Volvo V70 vs Volkswagen Passat – vilken borde du satsa på?

Volvo V70 och Volkswagen Passat är två kombiklassiker som ofta nämns i samma andetag. Volvo V70 (generation 3 till och med 2016) var länge Sveriges mest sålda bil och ständigt jagad av Volkswagen Passat i topplistorna. 

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Båda modellerna är populära bland begagnatköpare och nyare Volvo- och Volkswagen-bilar står generellt högt i kurs på Blocket. Det är inte konstigt: de har varit både vanliga tjänstebilar och familjebilar, vilket gör utbudet stort och priserna attraktiva. 

Man får helt enkelt mycket bil för pengarna med både V70 och Passat och en viss trygghet förknippad med dess popularitet.

V70 är arvtagaren till Volvos långa kombitradition och är en klar svensk folkhemsfavorit, känd för sin säkerhet och komfort. Passat å sin sida är en tysk folkhemsfavorit som utmanat V70 om familjernas gunst i åratal. Så vilken ska man välja? Låt oss gå igenom skillnaderna.

Medan den tredje generationen Vovo V70 tillverkades mellan 2008 och 2016 erbjuds under samma period två generationer Passat. Dels generationen B7 som tillverkades mellan 2010 och 2015 men även B8 som tillverkades mellan 2015 och 2023 och även konkurrerade med Volvo V90.

Vi fokuserar primärt på Passat B8 i denna duell.

Volvo-V70-03
Volvo V70 är en populär pjäs. (Foto: Volvo Cars)
Volkswagen-Passat-07
Volkswagen Passat generation B8 tillverkades till 2023. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen-Passat-04
Passat av generation B7 börjar bli till åren. (Foto: Volkswagen)

Storlek och komfort

Båda bilarna är rymliga mellanklasskombis, men det finns skillnader. Volvo V70 är aningen längre (ca 481 cm) än Passat (477 cm), men trots det sväljer Passats (2015 och framåt) bagageutrymme lite mer: 650 liter mot Volvons 575 liter med baksätet uppfällt. 

Å andra sidan är V70:ans lastutrymme väldigt kvadratiskt och lättlastat, så i praktiken sväljer båda det mesta en barnfamilj behöver, det vill säga barnvagnar, matkassar och hundbur ryms utan större bekymmer. Med fällda säten får man ett flyttbilsliknande lastutrymme i båda (upp till ca 1 600 liter i V70 och 1 780 i Passat).

När det gäller kupékomfort är Volvo känd för sina suveräna stolar och tysta kupé. Flera förare menar att V70 har skönare fjädring och mindre kupébuller än Passat. Passatens säten kan upplevas som fastare, att jämföra med Volvons mer fåtöljliknande stolar. 

Här handlar det dock om personlig smak; vissa gillar ett hårdare säte och andra föredrar Volvos mjuka stoppning. Baksätet rymmer vuxna hyggligt i båda bilarna, men Passat (särskilt generationen 2015 och framåt) har något bättre benutrymme bak tack vare smartare design. 

Sammantaget erbjuder båda god komfort för långfärd där Volvo har en touch av loungekänsla, medan Volkswagen satsar på tysk ordning och kanske snäppet modernare känsla i kupén på nyare årsmodeller.

Volkswagen-Passat-06
Passat är en riktig laståsna. (Foto: Volkswagen)
Volvo-V70-2014-HD-466855e31be0fece59d7e205a029b1f6439f28a32
V70 är lätt att lasta. (Foto: Volvo Cars)
Volkswagen-Passat-08
Tyskt rakt igenom. (Foto: Volkswagen)
Volvo-V70-07
Interiören i V70 kan fås i en rad olika utföranden. (Foto: Volvo Cars)

Motorer och körupplevelse

Tittar vi under huven hittar vi olika filosofier. Volvo V70 från denna generation erbjöds med allt från snåldiesel (t.ex. D2 med en 1,6-liters dieselmotor på 115 hk) till femcylindriga turbomotorer (klassiska D5 diesel eller T5 bensin) och även en kraftfull sexcylindrig V6 i toppversionen T6 med över 300 hästkrafter. 

Volkswagen Passat å sin sida kör fyrcylindrigt och i vissa fal sexcylindrigt (i B7): populära varianter är 1,4–2,0 liters turbomotorer på bensin eller diesel (TDI). Båda hade också miljöbilsalternativ, exempelvis Volvo med etanolmotor (Flexifuel) och Volkswagen med gasdrift (EcoFuel) vilket var för att möta dåtidens gröna krav, i fallet Passat B7. Passat B8 (2015 - 2023) erbjöds även som laddhybrid med upp till fem mils räckvidd på el.

På vägen upplevs Passat generellt som något lättare och mer kvick i steget, medan V70 har en tyngre, stabil känsla. Volvons femcylindriga motorer ger ett mulligt ljud och bra drag, men de äldre automatlådorna (Geartronic med momentomvandlare) kan kännas lite långsammare i växlingarna. 

Volkswagen använde ofta sin DSG-låda, en dubbelkopplingslåda som växlar blixtsnabbt och ger pigga ryckfria accelerationer. En förare beskrev det som att Passatens drivlina kändes betydligt modernare och mer vibrationsfri jämfört med Volvons. 

För den som gillar att köra kan alltså en Passat (särskilt de nyare från 2015) upplevas mer alert, medan V70 prioriterar lugn stabilitet framför sportighet. Det är just komfort och trygghet man är på jakt efter när det vankas långfärd med familjen snarare än körglädje. 

Bränsleförbrukning är viktigt för många, och även här har Passaten ett litet övertag. Tack vare modernare motorer och lägre vikt kan en Passat diesel dra något mindre soppa än en motsvarande V70. 

Volvo tog igen en del med sin DRIVe-serie (1,6-dieseln i V70 DRIVe kan nå under 5 l/100 km vid landsvägskörning), men i genomsnitt får du något bättre räckvidd och lägre CO₂-utsläpp med en Passat av samma årsmodell. 

Båda modellerna ligger dock hyfsat i tiden och de klarar Euro5/Euro6 beroende på årsmodell, vilket är värt att undersöka om du tänkt köra i miljözoner.

Volkswagen-Passat-05
Passat är omtyckt av många. (Foto: Volkswagen)
Volvo-V70-08
Det finns en V70 som passar alla. (Foto: Volvo Cars)

Vad får du för pengarna?

På begagnatmarknaden märks det att Volvo-emblemet väger tungt. V70 är eftertraktad och anses av somliga lite övervärderad och man kan få en nyare bil för samma pengar om man väljer något annat märke. 

Det märks i prisstatistiken: enligt Blocket låg medianpriset för en begagnad Volvo V70 som såldes i juni för något år sedan kring 50 000 kr (årsmodell 2008), medan en VW Passat hade cirka 150 000 kr i medianpris (årsmodell 2015). 

Detta beror förstås på att många äldre V70 (från 00-talet) fortfarande säljs, medan Passat-utbudet på Blocket inkluderar fler nästan nya exemplar. Men jämför man samma årsmodell och miltal får du ofta betala mer för en Volvo. Till exempel kostar en V70 D4 från 2015 ofta i samma härad som en Passat från 2015, trots att Passaten då erbjuder en nyare konstruktion. 

Å andra sidan kan en äldre V70 vara ett riktigt budgetkap om du inte har något emot en bil från mitten av 2000-talet då de kan hittas för låga priser och har ofta mycket liv kvar. Faktum är att Volvo V70 är Sveriges mest körda bil med en snittmätarställning på 23 000 mil på mätaren för de som säljs. Det vittnar om robusthet och att många V70 rullar långt i andra, tredje och fjärde ägarens händer.

Volkswagen Passat tappar värde lite snabbare vilket kan vara bra för dig som köpare då du kan få mer modern teknik och lägre mil för pengarna jämfört med Volvon. Passaten har ofta hög utrustningsnivå som begagnad (t.ex. adaptiv farthållare, LED-strålkastare, Apple CarPlay i nyare modeller) där V70 framstår som mer analog med sin äldre elektronik. 

Volvo bjuder i stället på premiumkänsla med detaljer som läder, suverän klimatanläggning och den trygghet märket signalerar. Det handlar alltså om att väga årgång mot märke. Vill du ha en nyare bil med garanti kvar kan en Passat vara lättare att hitta inom budget. Är du ute efter en riktig Sverigeklassiker med hög igenkänningsfaktor så kanske du är beredd att betala lite extra för V70:n.

Volvo-XC70
XC70 är en V70 i stövlar. (Foto: Volvo Cars)
Volkswagen-Passat-01
Passat Alltrack är en skogsmulle. (Foto: Volkswagen)

Tips vid köp på Blocket

Att köpa bil begagnat är spännande, men det gäller att vara noggrann. Här är några praktiska tips när du letar V70 eller Passat på Blocket:

  • Servicehistorik: Kontrollera att bilen är välskött. En full stämpelbok med regelbundna servicar är guld värd. Undersök särskilt kamremsbyten, t.ex. kamrem på diesel (både V70 D5 och Passat 2.0 TDI har rem som ska bytas kring 16–18 000 mil beroende på modell). En nybytt kamrem och vattenpump är ett stort plus.

  • Vanliga slitagefel: Lyssna efter missljud från chassi och fjädring under provkörning. En tung bil som V70 kan få slitna bussningar och fjäderbenslager, medan Passatens dubbelkopplingslåda (DSG) kan behöva oljeservice ungefär var 6 000 mil. Se till att automatlådan växlar mjukt utan ryck. Testa också att alla elektriska prylar fungerar (AC, stolsvärme, infotainmentskärm, elhissar etc.) då elektroniken inte blir yngre på en 10+ år gammal bil.

  • Mil och skick: Var inte rädd för en bil som gått långt om den är väl underhållen. En Volvo V70 klarar ofta höga miltal galant så 20–25 000 mil är inget ovanligt. Passat kan också rulla långt, men kontrollera om t.ex. partikelfiltret är bytt på höga miltal.

  • Miljöbränsle eller ej: Om du tittar på en Passat EcoFuel (gasbil), fundera på tillgången till gasmackar i din region och om bilens gastankar är inspekterade (de ska besiktas regelbundet för säkerhet). För Volvos etanolmodeller, känn till att E85-bränsle ger högre förbrukning och många kör dem på bensin också.

  • Historik och papper: Kolla upp bilens bakgrund ordentligt. Du kan använda Carfax för att se om bilen är importerad, hur många ägare den haft och om mätarställningen verkar rimlig. Transportstyrelsens app ger dig tillgång till besiktningshistoriken där du kan dubbelkolla mätarstånd och servicenoteringar. Dessa verktyg hjälper dig undvika mätarsnurreförsök som tyvärr fortfarande förekommer, även om det blivit mycket mindre vanligt. Och skriv alltid ordentliga köpeavtal där Blocket har färdiga digitala kontrakt att använda.

Volkswagen-Passat-10
Passat har tillverkats i över 50 år. (Foto: Volkswagen)
Volvo-V70-2014-Rear Three-Quarter.df9069d8
V70 är fortfarande en otroligt vanlig syn på vägarna. (Foto: Volvo Cars)

Sammanfattning – vilken bil passar vem?

Volvo V70 passar dig som värdesätter komfort, säkerhet och en rejäl dos svensk bilkultur. Är du den som vill ha “klassikern” och kanske ofta kör långt med familjen i lugn och ro, då kommer V70:n kännas som hemma. 

Dessutom är den ett utmärkt val om du prioriterar mjuka säten, en tyst kupé och planerar att dra släp eller husvagn (Volvo är känd för god dragvikt och stabilitet). Du kanske får leva med något högre bränslekostnad och en bil som inte har senaste tekniken, men i gengäld får du Volvos renommé och en bil som många anser håller länge med rätt skötsel.

Volkswagen Passat assar å andra sidan dig som vill ha en modernare känsla och mer bil för pengarna. Om du uppskattar pigga köregenskaper, lägre förbrukning och uppdaterade funktioner (som smartare infotainment och nyare förarstöd) så kommer Passaten leverera. Det rör sig helt enkelt om en nyare konstruktion. 

Passat attraherar ofta den pragmatiske köparen: du får en relativt ny bil med hög krocksäkerhet, stor kupé och ett jättebagage utan att spräcka budgeten. Passat är valet för dig som kanske pendlar långt (dieselalternativen är snåla) eller bara vill ha en pålitlig familjekombi där tysk ingenjörskonst möter vardagslivets krav. 

Slutligen: valet mellan V70 och Passat beror på din smak och behov. Båda är briljanta bruksbilar som tjänat svenska folket väl. Kanske slår ditt hjärta för Volvons myskänsla eller för Passatens modernare snitt. Oavsett vad kan du hitta ditt exemplar på Blocket och få en kombi som troget ställer upp för familj, fritid och jobb. Lycka till med biljakten!

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant