Audi-A4
Köpa & sälja bil
22 december 2025

Bilarna som lades ner 2025 – modellerna som försvann

Inget varar för evigt i bilvärlden. Under 2025 försvann flera välkända modeller från marknaden, från folkliga storsäljare till ikoniska prestandabilar. För bilköpare betyder det både slutet på en era och nya möjligheter på begagnatmarknaden.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Här är bilarna som lades ned under året och vad du bör tänka på om du är sugen på ett avskedsexemplar.

När marknaden byter riktning

Bilbranschen förändras snabbt. Köparnas intresse har flyttats från halvkombi och kombi till suv och eldrift. Samtidigt pressar nya utsläppskrav tillverkarna att prioritera färre modeller.

Resultatet är att namn som funnits i decennier nu försvinner, ofta utan någon direkt ersättare.

Audi A4

En av Europas mest sålda mellanklassbilar tackade för sig under 2025. Audi A4 har funnits sedan 1990 talet och varit något av en referens i klassen.

Den ersätts av Audi A5 som är en Audi A4 med ett annat namn. Anledningen är att märkets fossilmodeller ska få ojämna siffror i beteckningen och elbilar ska få jämna. För dig som köpare innebär det att A4 sannolikt blir ett tryggt begagnatval med god tillgång på delar och service under lång tid.

Audi-A4-Avant
Audi A4 ersätts av Audi A5. (Foto: Audi)

Audi Q8 e-tron

Audis första stora el suv blev aldrig någon försäljningssuccé trots oerhört hög komfort. Kort räckvidd i början och hög vikt satte sina spår. Modellen byggdes i Bryssel, där fabriken nu stängts.

På begagnatmarknaden kan Q8 e-tron bli intressant prismässigt, men kontrollera batterihälsa och laddhistorik noga.

Audi-Q8-e-tron
Q8 e-tron är en bestämt underskattad. (Foto: Morgan Petri)

Ford Focus

Efter 27 år och över tolv miljoner byggda bilar är Focus historia. När den kom 1998 satte den ny standard för köregenskaper i Golfklassen.

I dag väljer köparna suv istället och Focus ersätts indirekt av Kuga och Puma. För den som prioriterar körglädje är Focus fortfarande ett av de bästa begagnatköpen i segmentet.

Ford-Focus
Ford Focus är en gammal goding. (Foto: Ford)

Hyundai i30

En stabil och uppskattad Golf-konkurrent som nu försvinner när Hyundai satsar allt mer på elbilar och suvar. Ett tryggt och ofta prisvärt begagnatval som många inte nödvändigtvis tänker på.

Hyundai-i30+
Hyundai i30 är ett trevligt tillskott till Golfklassen. (Foto: Hyundai)

Jaguar F-Type

En av de sista klassiska Jaguar sportbilarna. Med V6 eller V8 är F-Type redan på väg att bli en framtida entusiastbil, inte minst nu när det anrika brittiska sportbilsmärke satsar allt på elbilar.

Jaguar-F-Type
Jaguar F-Type är en framtida klassiker. (Foto: Joel Sandberg)

Kia Soul

Den boxiga designen gjorde Kia Soul unik. Trots ett starkt genomslag i USA blev modellen aldrig någon storsäljare i Europa. Även elversionen e-Soul har nu lagts ned. Den som vill ha något annorlunda med hög sittposition kan hitta mycket bil för pengarna begagnat.

Kia-Soul
Kia Soul blev aldrig någon vidare hit i Sverige. (Foto: Kia)

Mazda MX-30

Mazdas första elbil gick sin egen väg med bakhängda dörrar och kort räckvidd. Inte ens versionen med wankelbaserad räckviddsförlängare lyckades ge försäljningen ett lyft. På andra marknader finns den även som renodlad bensinbil. Modellen är nu borta och ersätts inte direkt. Passar bäst för stadskörning och kortare pendling.

Mazda-MX30
Mazda MX-30 är riktigt trevlig men har lite kort räckvidd. (Foto: Mazda)

Mercedes-Benz CLS

Modellen som skapade fyradörrarscoupé segmentet försvinner utan direkt ersättare. Design och komfort står i fokus även på begagnatmarknaden.

Första generationen CLS var betydligt maffigare än dess efterträdare, något som kan låg till grund för dess tråkiga försäljningssiffror.

Mercedes-Benz-CLS
CLS finns inte längre. (Foto: Karl Cajmatz)

Mitsubishi Space Star

En av de sista riktigt billiga småbilarna i Europa. Nedläggningen markerar hur svårt det blivit att sälja enkla bilar med förbränningsmotor, inte minst på grund av högre krav vad gäller diverse assistantssystem, något som trissar upp priserna.

Mitsubishi-Spacestar
Mitsubishi Space Star har funnits i ett antal generationer. (Foto: Mitsubishi)

Nissan GT-R

En ikon lämnar scenen. GT-R lanserades 2007 och byggdes i 18 år. Fyrhjulsdrift, dubbelturbo V6 och brutal prestanda gjorde den legendarisk.

Här är vi redan i samlarterritorium och priserna lär inte falla även om dess prestanda ansågs vara mer imponerande när den kom, inte minst sett till pris, jämfört med idag.

Nissan-GTR
Nissan GT-R är på god väg att bli en samlarbil. (Foto: Marcus Berggren)

Peugeot 508

Peugeots mellanklassbil blev ännu ett offer för suv-trenden. Särskilt synd är det på sportversionen PSE med 360 hästkrafter. För dig som vill ha design och komfort till rimlig peng är 508 ett underskattat begagnatval och syns desto oftare nere på kontinenten än hemma i Sverige.

Peugeot-508
Peugeot 508 är en underskattad pjäs. (Foto: Peugeot)

Renault Talisman

Renaults mellanklassmodell fick ge vika när fokus flyttades till elbilar och crossovers. Ett lågmält farväl till ett tidigare viktigt tjänstebilssegment. Den försvann från svenska marknaden ett tag sedan men nu har alltså Renault lagt locket på i hela världen.

Renault-Talisman
Renaut Talisman har inte funnits i Sverige på ett tag. (Foto: Renault)

Volvo V90

Volvos största kombi försvinner när märket satsar nästan helt på suv. För tio år sedan var kombi ryggraden i Volvos försäljning. I dag återstår bara V60. För familjer som vill ha komfort och lastutrymme är V90 ett mycket attraktivt begagnatköp.

Det innebär det för dig som köpare

När modeller läggs ned sjunker ofta priserna tillfälligt. Samtidigt är det viktigt att tänka på framtida andrahandsvärde, reservdelar och uppdateringar. Storsäljare som Focus, A4 och V90 är generellt trygga val.

Mer udda modeller kan bli riktiga fynd, men kräver lite mer eftertanke.

Som motorjournalist ser jag 2025 som ett tydligt bokslut för den traditionella bilvärlden. Många av de här bilarna representerar en tid när utbudet var bredare och valfriheten större. För dig som köpare finns det fortfarande chans att hitta riktiga klassiker innan de helt försvinner från vägarna.