Det rapporterar Automotive News Europe.
Bakgrund till beslutet
Redan 2023 klubbades beslutet i EU: från och med 2035 ska alla nya bilar som säljs vara helt fria från koldioxidutsläpp.
Det innebär i praktiken ett förbud mot nya bensin- och dieselbilar, men också en kraftig press på bilindustrin att ställa om till eldrift, vilket är syftet med det hela.
Mercedes kritiserar planen
Mercedes vd, svensken Ola Källenius menar att beslutet riskerar att slå hårt mot Europas bilindustri. I en intervju med tyska Handelsblatt varnade han för att marknaden kan ”kollapsa” om förbudet blir verklighet.
Han pekar på att efterfrågan på elbilar fortfarande varierar kraftigt mellan länder och att konkurrensen från Kina ökar snabbt. Källenius vill istället se mer skatteincitament och billigare elpriser vid laddstationer för att få fart på omställningen.
Toyota försiktig med el
Även Toyota uttrycker tveksamheter. Andrea Carlucci, ansvarig för produktstrategi i Europa, säger att företaget inte tänker pressa ut elbilar på marknader där efterfrågan är svag.
Toyota vill att EU:s regler ska vara rättvisa och tar höjd för att framtidens drivlinor inte bara ska bestå av batterielbilar, utan även hybrider och vätgasbilar. Det är även en uppfattning som delas av BMW.
Det är även något som försäljningen av elbilar är ett kvitto på. Rent generellt ökar den i Europa men bilden är splittrad. Under årets första halvår steg nyregistreringarna med 25 procent, men ökningen drivs framför allt av norra Europa.
I södra och östra Europa går omställningen betydligt långsammare, något som är indikativt av den lokala vagnparken.
Behöver bilköpare oroa sig?
För den vanliga konsumenten kan det kännas oroligt att höra om ett totalförbud mot nya bensin- och dieselbilar. Men i praktiken är det långt kvar till 2035, och det gäller endast försäljningen av nya bilar.
Det betyder att både bensin- och dieselbilar kommer att finnas kvar på begagnatmarknaden under lång tid framöver. Den som planerar att köpa en bil de närmaste åren behöver därför inte stressa då utbudet av olika drivlinor kommer att vara brett även framöver.
Ekonomiska utmaningar
För bilföretagen handlar mycket om lönsamhet. Elbilar ger i dagsläget lägre marginaler än traditionella modeller och flera tillverkare samarbetar med andra bolag för att köpa så kallade utsläppskrediter och på så vis undvika EU-böter. Enligt experter är det därför inte konstigt att bilföretagen lobbar för att mildra eller skjuta upp förbudet.
De flesta biltillverkare satsar på att erbjuda det som marknaden efterfrågar. Dessutom skiljer sig krav enormt mycket mellan olika marknader, vilket gör utvecklingen svårare och dyrare.
Framtiden avgörs snart
EU-kommissionen har hittills hållit fast vid målet om nollutsläpp från nya bilar 2035. Men trycket från branschen ökar, och frågan är om politikerna kommer att justera tidsplanen eller stå fast vid den.
Undertecknad tror på det att målet kommer att revideras för matcha marknadens efterfråga. Alternativet är att sätta in omfattande politiska styrmedel som även tilltalar de mest fossila av marknader.



