Segelbåt säljes i Stockholm
359 annonser
Segelbåt säljes i Stockholm
359 st
ANNONS
Läs om sorteringen av sökresultatet
Igår 12:58
129 000 kr
Fantastisk båt för att utforska ytterskärgårdarna, och med stor seglingsglädje. I rätt väder kan du ta dig vart du vill i Stockholms skärgård på en dag, 14 knops fart är vanligt förekommande och någorlunda nära halvvind kan man gott hålla 10 knop medelfart över flera timmar. Väl ute i skärgården kan du alltid hitta en egen ö eller egen vik tack vare det uppfällbara centerbordet, djupgåendet går på 2 sekunder från ca 1,5 m till mindre än 0,5.
Båten är mycket lätt att hantera på vattnet, även för en ensam seglare. den har självslående rullfock, rorkultsmonterad autopilot och även om den har backstag är dessa valfria att använda. Trots självslående fock går det väldigt bra att dreja bi med båten på ett speciellt sätt, vilket är väldigt bekvämt då man ska plocka ihop förtöjningstampar etc. Jag har pushat båten hårt och aldrig kommit nära att kapsejsa det är definitivt inget du behöver vara rädd för om du inte seglar i extrem sjö.
Förra ägaren lät den byggas om professionellt för att ha pivoterande centerbord istället för sticksvärd. Tack vare det så kan man gå på grund utan att något går sönder, oerhört praktiskt i skärgården.
Seglen från väl ansedda Gransegel är från 2013 men är i bra skick och saknar helt tecken på begynnande delaminering vilket man annars kunde tro skulle ha visat sig. Jag kan helt lita på att seglen håller när jag seglar. Dock finns skador från skavning på lattfickorna, från vanten, som har reparerats. Seglen har alltid, åtminstone i vår ägo, varit under kapell eller tagits in, och inte vikts utan rullats.
En del tampar borde uppgraderas, däck och botten behöver målas, och inredningen är ful och hänger lite löst här och var. Elen är dessutom väldigt amatörmässigt gjord. Anledningen till att vi säljer den är för att vi har den på vårt sommarställe som vi enbart når med egen båt, som inte är sjösatt året runt. Detta har gjort att vi inte kan lägga så mycket tid som den förtjänar off season, och efter att vi som la mest tid flyttade från Stockholm för att plugga på Chalmers blev det inte lättare. jag vill dock poängtera att den är i helt seglingsbart skick och vi har gjort en hel del uppgraderingar och reparationer.
Det finns ett väldigt trevligt och aktivt community för trimaranseglare i Stockholm med både kappsegling och skärgårdsträffar, och det finns ett aktivt forum för ägarna av de totalt 13 byggda Somersault 26, varav ytterligare två finns i Europa.
Ritad av Dick Newick, byggd i USA 1988. Modellen har även kallats summer salt 26 och outrigger 26.
Mer info ges vid förfrågan, provsegling eller visning är möjligt snarast eller till våren. Bättre pris vid snabb affär.
100 000 kr
ANNONS
868 175 kr
Blue Ocean
ANNONS
1 412 500 kr
Yachtsale AB
Hjälper en vän att sälja sin båt.
Ägaren har efter köp näst intill aldrig använt båten och är nu i stort behov av att sälja.
Se länk för hemsida till båten (från den tidigare ägaren).
https://mickaelmalara.wixsite.com/albinballad/exterior
*Vinterförvaring går att ordna på nuvarande båtklubb*
En av de senare tillverkade Albin Ballad som tillverkade i 1500 exemplar vilket gör att segelbåten är bland de 10 mest byggda i Sverige. Albin Ballad är än idag väldigt populära och uppskattad familjebåt på sjön. Segelbåten är en havskryssare på 30 fot och är konstruerad av Rolf Magnusson. Båten är tålig för frisk vind, och tar havssjö mycket väl. Den är styv tack vare den förhållandevis tunga blykölen, och behöver inte revas förrän vid ganska höga vindstyrkor. Albin Marina har lyckats förena kappseglarens krav på sjöduglighet och familjeseglarens önskemål om en genomtänkt, styv och väldisponerad båt. Balladens bredd bidrar till den uppskattade styvheten. Dessutom är Balladen en erkänt vacker båt med linjer som aldrig blir omoderna, och ett förskepp som ger en behaglig gång utan stampningar.
Segelbåten har en alldeles egen båtklubb "Ballad Klubben". Där delas mycket bra tips bland ägarna och det finns utgåvor med alla möjliga praktiska tips. Det finns även en Facebookgrupp.
Tillverkningsår: 1976
Serienummer: 1071
Tillverkare: Albin Marina
Färgkod/Gelcoat: 2000 vit alt. 8008 Off-White
Vatenlinje & Snobbrand: International Toplac 936 - Lauderdale Blå
Mått
Längd över allt: 9.14 m
Längd vattenlinjen: 6.9 m
Bredd: 2.96 m
Höjd: 12.4 m (exkl. Vindex)
Djup: 1.55 m
Ståhöjd: 1.85 m
Lys-tal: 1.087
Vikt/Deplacement: 3300 kg
Költyp: Fenköl
Kölmaterial: Inplastad Bly
Kölvikt: 1600 kg
Kojplatser: 5 st
Skrov: Plast Skrov i sprutat enkellaminat
Inredning: Mahogny
Mast: Går genom däck och står på kölen, och detta ger enkel och stark stagning.
Segel
Storsegel Boding (Fullängdslattor) - 2011
Genua Boding på rulle (Revningsbar) - 2004
Spinnaker (Spinnaker bom kommer med)
Motor
Japanska företaget "Ishikawajima Shibaura Machinery, Ltd" tillverkade dieselmotorer på 90-talet åt Perkins Perama. Perkins Perama märkte sin motor till M20 och sålde sedan vidare motorn till Volvo Penta som märkte sin som MD2020.
Modell: Perkins M20/Volvo Penta MD2020, 18 hk
Årtal: 1992
Serienr: 10468V
Bränsle: Diesel
Förbrukning: Ca 1.2 L / Tim
Kylning: Sötvattenkyld
Backslag: ZF5M från 2012
Fast 2 bladig propeller, 1992
Stor service gjord 2018 på motor och backslag.
Axeltätningar bytta 2019
Motor är pigg och startar alltid! Varje år så byts olja, impeller, bränslefilter, bränsleförfilter, luftfilter, kylarvätska. Motorn vinterkonserveras efter konstens alla regler.
100 000 kr
Efter 3 fantastiska segel-somrar är vår Bavaria 36c till salu då vi bestämt oss för att söka en större båt. ”Vi Två” har vinterförvarats av Wasa Yachts i Södertälje, och på somrarna har hon legat på Skansholmen (2022-23) och Sorunda Båtklubb (2024).
”Vi två” är en mycket välskött 3-kabiners 2005a med grunda kölen. Vi är 3dje ägarna och har fortsatt sköta om henne väl.
Stort intresse för vår kära båt, men ingen har signerat ännu. Vi sänker nu priset och hoppas ”Vi två” finner nya ägare innan hon tas upp för säsongen.
Beskrivning
• Längd 11,40 m
• Bredd 3,60 m
• Djup 1,65 m
• Vikt ca 5500 kg
• Stålköl
• 3 kabiner
• Toalett och Dusch vid den främe kabinen
Motor
• Volvo Penta MD 2030 29 hk, segelbåtsdrev 1400 timmars gång
• Drivmedel diesel
• Propeller folding 3-bladig
• Bränsletank 150 liter
Segel
• Storsegel Elvström 2005 30,9 m2
• Genua med rullsystem Furex Elvström 2005 33,6 m2
• 2 st extra försegel-vinschar storlek 42 Arken
• Roddkick gas
• selden rigg
• Lazyjack
Utrustning
• Vindex
• Logg-vind-fart-djup Raymarin ST60
• Plotter Garmin
• Kompass
• Autopilot Raymarin SIOO inköpt 2017
• VHF-fastmonterad
• VHF-handburen
• Solcell på akterpulpit 80 W
• Landström 230 V
• Portabel elmätare inköpt 2022
• Jordfelsbrytare
• Batteriladdare + konverter
• Batteriövervakning
• 2 st förbrukningsbatterier, AGM 140 Ah inköpt 2023
• 1 st startbatteri
• Stereo med högtalare inne och ute i sittbrunn
• DVD spelare
• TV
• Fäskvattentankar 2x150 liter
• Varmvattenberedare 20 liter inköpt 2022
• Septitank 80 liter
• Ledlampor
• Gasolspis med ugn
• Kylbox
• 3 Brandsläckare
På däck
• Peke med Stege
• Integrerad badbrygga med stege
• Sprayhood med rostfria bågar inköpt 2019 monterad 2020
• Akterkapell
• Mantåg med midskeppsöppning, renoverade 2023
• Vikbar ratt
775 000 kr
Fox 18 är ritad av Bruce Kirby och har sina drag av Laser, men med 181 kg av 397 kg i kölen. Det gör den riktigt kul och enkel att segla. Den här båten är omlackad med Dejisel Double Coat ljusgrå på skrovet. Segel i gott skick. Finns i Tullinge
https://sailboatdata.com/sailboat/fox-18-kirby/?units=metric
25 000 kr
29 sep.
450.000 eller HÖGST BUDANDE
Nu möjlighet förvärva ett unikt segelfartyg från 1905. Gunhild är kulturminnesmärkt och därmed berättigad bidrag för ”bevarande av särskilt värdefulla segelfartyg” (förutsatt att man ansöker årligen).
Jag har ägt henne sedan -84 och har sen dess lagt all fritid och personliga inkomster på att få ett sjövärdigt och vackert kulturarv sparat till framtiden. När fick jag en stroke grusades mina drömmar om att än en gång segla henne på Vättern, som var en vanlig syn då skutor befraktade städerna.
Skrov, däck och balkar är restaurerade till nyskick utifrån originalritningar. Som en av de senaste arbetena installerades en kör-klar motor (Cummins 5.9l) samt 2-bladig propeller med reversering.
Idag är lastutrymmet istället inrett för boende och hon har varit min enda bostad under åren restaureringen pågick. Det finns två sovrum, kök, toalett, vattentank och värme/luftkonditionering.
Mycket extra utrustning – som nya segel, rigg, nya rundhult, mast, bom, peke toppstång, virke, block, tampar, maskiner/verktyg mm. – kan tänkas ingå i köp eller byte! Bytet skulle kunna vara en lägenhet/fastighet, tomt, husbil eller entusiastfordon.
Nya ägaren kan eventuellt överta nuvarande kajplats på Beckholmen, Djurgården. Där finns allt som behövs för båtbygge på plats.
-Christer Gustavsson
450 000 kr
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS