Ta bra bilder

Så fixar du bra bilder till din annons

Öka dina chanser till en lyckad försäljning! Ta del av våra tips för hur du fotar bättre annonsbilder.

Alla kan ta en bra bild och det behöver inte vara svårt. I stort sett alla nya mobiltelefoner har en bra kamera, som man dessutom alltid har med sig. Med några enkla knep kan du ta bilder som ökar chansen att din pryl blir såld. Vi har fått några tips av fotografen Sandra Birgersdotter som vi gärna delar med dig.

1. Utnyttja ljuset!

Försök fotografera med dagsljus och så mycket medljus som möjligt för att visa din pryl bra. När man fotar inomhus i glödlampsljus så finns det alltid en risk för att bilderna blir lite gulaktiga i tonen eller för mörka. Prova gärna att lägga på blixt även i dagsljus Du kan också pröva att ljusa upp bilden i telefonen med ett redigeringsverktyg.

2. Ha en lugn bakgrund

Ett vanligt fel som många gör är att fotografera mot en rörig bakgrund, vilket gör att fokus flyttas från det du vill sälja till allt annat i bilden. Om du istället fotar mot en vit och ren bakgrund, som exempelvis en vägg eller ett bord, så hamnar allt fokus i bilden på produkten och gör att den upplevs tydligare. En neutral färg eller en färg som bryter mot prylen gör att den syns tydligare.

3. Gå nära eller beskär

Utnyttja bildytan till prylen, eller "fyll framen" som man också kan säga. Det innebär att det är prylen som ska vara i fokus. Låt saken som du vill sälja uppta den största delen av fotots yta. Om din pryl har viktiga detaljer så ska de givetvis med på bild. Kryp så nära du kan och låt kameran ställa in skärpan i lugn och ro. Hittar inte kameran skärpan, backa, ta bilden och efterbeskär.

4. Tänk på skärpan

Kolla så din bild är skarp innan den publiceras. Suddiga och oskarpa bilder fångar inte köparens intresse lika väl.

5. Fota från flera håll och använd flera bilder i annonsen

Prova gärna en annan vinkel än rakt framifrån för att skapa intressanta vinklar som kan väcka intresse hos köparen! Det är också bra att vara tydlig och använda flera bilder. Dels för att visa fler vinklar men också för att visa detaljer som eventuella skavanker eller äkthetsstämplar. Detta gör att dina köpare kan känna sig extra trygga. Har din pryl en funktion som du kan illustrera på bild uppskattar köparen att se detta. Visa till exempel hur barnvagnen ser ut i hopfällt läge eller tältet nerpackat i sin förpackning.

6. Inspirera köparen

Har du möjlighet att ta en inspirerande bild där din pryl får ta plats i sin naturliga miljö har du mycket att vinna på detta försäljningsmässigt. Kanske din cykel på en grusväg en sommarkväll eller snowracerna i pulkabacken? Utmana dig själv att helt enkelt ta snygga bilder på din pryl!

Nyttja dina nya kunskaper