Volvo-EX30-Cross-Country-04
Tester & provkörningar
24 augusti 2025

Test: Volvo EX30 Cross Country – elbilen för äventyraren

Volvos minsta modell EX30 har snabbt blivit en storsäljare, inte minst för att den kombinerar eldrift med en smidig storlek och sportiga prestanda. Nu har märket dragit skynket av dess robustare syskon, Volvo EX30 Cross Country.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Vi provkörde den nya svenska elbilen med äventyrsanda på västkusten.

Volvo-EX30-Cross-Country-10
EX30 Cross Country kostar från 609 000 kronor.
Volvo-EX30-Cross-Country-09
EX30 tillverkas i Belgien.

Liten men snabb

EX30 är inte bara Volvos minsta suv genom tiderna, den är också den snabbaste. I toppversionen, med dubbla elotorer, gör den 0–100 km/h på 3,7 sekunder, och med det större 69 kWh-batteriet anges räckvidden till 427 kilometer.

Chassit är emellertid inte gjort för att hantera de 428 hästkrafterna som bilen pumpar ut, utan anledningen till de dubbla elmotorerna är att erbjuda den fyrhjulsdrift man förknippar med Cross Country-modellerna.

När Volvo sätter på Cross Country-emblemet handlar det om högre markfrigång, fyrhjulsdrift och design som signalerar en viss robusthet. EX30 Cross Country är inget undantag. Här finns breddade hjulhus, rejäla plastdetaljer runt om bilen och en front med inslag av svart plast där Volvo till och med har låtit gravera in Kebnekaises topografi.

Frågan är hur väl det fungerar på den lilla suven. För vissa blir plasten ett kaxigt inslag, för undertecknad känns som ett avbrott från bilens annars rena linjer. Med det sagt ser EX30 Cross Country sannerligen ut som en EX30 med gummistövlar.

Volvo-EX30-Cross-Country-01
Cross Country är Volvos beteckning för dess mer äventyrliga modeller.
Volvo-EX30-Cross-Country-12
Cross Country innebär fyrhjulsdrift.

Inne i kupén

Bakom ratten är det mesta sig likt från vanliga EX30. Det är avskalat, modernt och ganska rymligt för bilklassen. Bilen upplevs som välpaketerad men vissa materialval känns enklare än vad prislappen motiverar.

Den stora mittenskärmen styr nästan bilens alla funktioner, vilket kan vara bestämt ovant om man föredrar traditionella knappar. Under körning kan det dessutom kännas som att det är mycket som händer på skärmen, något som skapar en viss förvirring.

Chassit har gjorts mjukare baktill jämfört med vanliga EX30, och det märks vad gäller komforten. Samtidigt är styrningen direkt och eldriften ger gott om kraft när man trycker till, men det är verkligen ingen bil som uppmanar till inspirerande körning.

Volvo-EX30-Cross-Country-17
Interiören är bestämt skandinavisk.

Tillbehör för äventyr

För att förstärka Cross Country-känslan erbjuder Volvo ett tillbehörspaket med bland annat terrängdäck, lasthållare och taktält. På lanseringen visades bilar med både kajak och campingutrustning för att understryka livsstilsfokuset. EX30 Cross Cuntry är för de som lever en "aktiv livsstil".

Volvo-EX30-Cross-Country-07
Volvo EX30 Cross Country uppmanar till en aktiv livsstil.

Volvo EX30 Cross Country erbjuder mer snack än verkstad

Volvo EX30 Cross Country är inte en helt ny bil, utan en nytolkning av ett väl beprövat recept. Den riktar sig till den som vill ha eldrift men samtidigt gillar tanken på en bil som ser redo ut för fjäll, skog och camping, något svenska konsumenter uppskattar.

Det här är inte en modell som gör EX30 till en helt annan bil, men den adderar en känsla av äventyr. Det finns sannerligen en känsla av robusthet som genomsyrar upplevelsen och EX30 Cross Country gör precis det kunderna förväntar sig.

Specifikationer: Volvo EX30 Cross Country (2025)

Motor: Elmotor fram, bak, 428 hästkrafter, 543 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 3,7 sekunder Toppfart: 180 km/h Elektrisk räckvidd: 427 km Vikt: 1 960 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4233/2040/1567 mm Pris: Från 609 000 kronor

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant