5 sätt att slippa nya chockskatten på bilar

Från nyår chockhöjs bilskatten i tre år på nya personbilar. En vanlig Volvo-suv kan kosta över 30.000 kr i skatt på tre år. En husbil kan gå på 90 000 kr de första tre åren. Men det finns minst fem olika sätt att slippa den värsta skattechocken – så här gör du för att lindra smällen för plånboken.

Samma bil – men tre helt olika fordonsskatter på ett och ett halvt år. Det är verkligheten efter att WLTP-normer nu införs i bonus-malus-systemet från 1 januari 2020. Men vi backar bandet till före första juli 2018, så blir det lättare att hänga med i de krångliga svenska bonus-malus-reglerna.

För att göra det enklare att hänga med tar vi en av Sveriges mest sålda bilar som exempel, en Volvo XC60 T5 AWD. Köpte du bilen före den 1 juli 2018 hade den endast 1636 kronor i fordonsskatt.

För den som i stället köpte exakt samma bil efter 1 juli 2018 blev fordonsskatten 7153 kr per år under bilens första tre år. Den som hinner få sin nya XC60 fram till nyår får fortfarande denna skatt i tre år. Efter tre års ägande sänks skatten till 1636 kr igen.

Den som i stället får leverans av sin nya Volvo XC60 efter den 1 januari 2020 får en skattehöjning till 10256 kr per år under bilens första tre år, sedan sänks skatten, men inte alls lika mycket som tidigare. Efter tre år är skatten 2274 kr per år.

Från 1 januari 2021 ska en ny översyn av bonus-malus-skatten göras och då kommer beskattningen återigen att förändras. Samma bilmodell med samma utsläpp kommer alltså ha fyra olika fordonsskatter på 2,5 år beroende på när den är köpt. Räknar du in att bilarna också får skattesänkning när de blivit tre år så blir det minst sex olika nivåer av fordonsskatter att hålla koll på – för samma bilmodell med samma utsläpp.

För vissa större suv:ar kan den nya skatten bli ännu högre, storsäljaren Volkswagen Tiguan får 11 600 kr i årsskatt i dieselversionen 190 TDI. Mer prestandainriktade suvar som Porsche Cayenne får över 20 000 kr per år i skatt i bensinversionen S.

Den som vill köpa en husbil eller populär hantverkarbil drabbas också av en rejäl skattesmäll. Populära snickarbilen Renault Master kostar nu 19000 kr om året i skatt och en vanlig Volkswagen Transporter kostar över 10 000 kr. För husbilsköpare är chocken ännu värre. En helt vanlig husbil kostar nu 28 000 kr per i fordonsskatt. På tre år blir det 84 000 kr vilket gör det nästan omöjligt att köpa en ny husbil i Sverige. Husbilstillverkaren Kabe har redan börjat varsla sina anställda.

Men det finns flera sätt att slippa betala den nya högre fordonsskatten. Vi går igenom de vanligaste och enklaste.

Köp en elbil eller laddhybrid i stället.
Väljer du en elbil eller hybridbil slipper du i de flesta fall fordonsskatten helt, oavsett vilket bränsle du sedan använder.
Har du rätt till tjänstebil är valet enkelt, då är det mycket lönsamt att välja en laddhybrid eller elbil i stället för en bensin- och dieselbil, eftersom ditt förmånsvärde rabatteras kraftigt av Skatteverket. Tyvärr missgynnar vårt skattesystem privatpersoner som vill vara miljövänliga och köpa el- eller hybridbil. Sveriges mest sålda bil Volvo V60 kostar 170 000 kr extra som laddhybrid jämfört med den billigaste dieselmotorn. Skattebesparingen blir 21 000 kr de första tre åren och du får 21 000 kr i miljöbonus vid köpet. Det är oklart hur mycket bränsle du sparar om du kör 2000 mil per år, men att spara mer än 10 000 kr per år kan bli tufft. När räntekostnaden räknats in blir hybridbilen mycket dyrare under tre år, trots nya skatten.
Lösningen kan vara att välja en billigare laddhybrid, till exempel Kia Niro Plug In Hybrid. Beroende på ditt körmönster går den faktiskt att räkna hem jämfört med den bensindrivna motsvarigheten.
Billiga elbilar som kan transportera en hel familj är det i dag ont om på marknaden. En Tesla Model 3 kostar i sitt billigaste utförande från 550 000 kronor., efter miljöbonusen blir det 490 000 kr. Ingen vet i dag vad andrahandsvärdet efter tre år landar på, men helt uteslutet att totalkostnaden efter tre år är lägre än för en Volvo-kombi när miljöbonus på 60 000 kr, bränslebesparing och skattefrihet räknats in är det inte.

Välj en lätt begagnad bil från 2018
Köper du en nästan ny bil som är registrerad före den 1 juli 2018 får du mycket lägre fordonsskatt än bilar som köps efter 1 januari 2020. På nästan alla bensin- och dieseldrivna bilar skiljer det minst 4000 kr per år i skatt. På många större suv:ar eller motorstarka kombibilar kan det skilja över 8000 kr i skatt per år om du väljer en lätt begagnad bil registrerad före 1 juli 2018. Det är viktigt att du kollar noga när bilen är registrerad och vilken fordonsskatt den har före köp. Det kan du göra hos Transportstyrelsen.se
Många bilar som bara är 1,5-2 år gamla har rullat väldigt lite och är så gott som nya. Dessutom sparar du 50 000-200 000 kr på inköpspriset. På Blocket.se finns det i dag över 5000 personbilar från 2017 och 2018 som gått under 1000 mil. Bilarna är oftast identiska med de som säljs i dag och har samma utsläpp, enda skillnaden är att skatten är lägre. Du får oftast ingen nybilsgaranti, men köper du en nästan ny bil som gått under 1000 mil kommer din ägarkostnad garanterat att bli lägre än med samma bil som kan ha 30 000 kr i extra skatt.
Ska du köpa en husbil har du nästan inget val, du sparar uppåt 80 000 kr på tre år genom att köpa en lätt begagnad husbil.

Köp en ny bil före 31 december 2019
Om du skyndar dig att beställa din nya bil eller köpa en ny lagerbil får du en bil med den mellanhöga bonus-malus-skatten som gäller från 1 juli 2018 fram till nyår i år. Bilhandeln väntar sig nu en ny rusning till bilhallarna från konsumenter som vill köpa ny bil innan den stora skattehöjningen träder i kraft vid nyår. På många modeller kan du spara 20 000 – 25 000 kr i fordonsskatt på tre år genom att köpa bilen före nyår. Om du beställer din bil är det viktigt att du får garantier av bilhandlaren att den verkligen kommer före nyårsafton, eller i alla fall blir registrerad innan. Annars kan du få skattechocken i alla fall.

Importera en bil som är registrerad före 1 juli 2018
Kronan är i dag svag, så det är inte lika enkelt att göra fynd i andra länder, men omöjligt är det inte. Hittar du en nästan ny bil som är registrerad före den 1 juli 2018 slipper du helt den nya chockskatten. Det kan vara extra intressant på dyrare sportbilar som också kan vara svåra att hitta i Sverige. En Porsche 911 kostar till exempel över 60 000 kr i skatt under tre år med de nya reglerna från 1 januari. Importerar du en lätt begagnad från första halvan av 2018 kan du slippa den extraräkningen.

Köpa en äldre  bil av samma modell
Om du är beredd att köra en 10 år gammal bil som både är sämre för miljön och mindre krocksäker slipper du också den nya höga WLTP-skatten. Nya miljövänligare och krocksäkra bilar straffas lustigt nog hårt i jämförelse med en liknande bil som är tio år gammal. En tio år gammal Volvo V70 diesel som släpper ut stora mängder NOX och partiklar kostar 4500 kr om året i fordonsskatt. Väljer du i stället en ny Volvo V60 med dieselmotor kostar den 7500 kr om året trots att utsläppen av både partiklar och NOX är betydligt lägre. Dåligt för miljön!

Sök bland bilartiklar