Undersök & Provkör

Undersök och provkör en begagnad bil

När du ska möta försäljaren, provköra och undersöka en begagnad bil finns det mycket att tänka på. Läs gärna igenom våra tips innan du bestämmer dig!

Kontrollera oljenivån

Oljan i dieselmotorer blir svart ganska tätt efter oljebyte, men bensindrivna ska ha gyllenbrun olja. Lyft även på oljepåfyllningslocket som ska vara rent på insidan – inte fyllt av en massa slemmig sörja. Därefter gör du samma sak med kylarens expansionskärl och tittar ner i hålet där du ska se blå, röd eller gul vätska – inte en gråsvart oljeskimrande vätska eller beigefärgat kladd.

Inspektera kaross och däck

Leta efter bucklor, repor och rost. Titta särskilt noga längs plåtvalsarna i dörrar och luckor samt hjulhuskanter efter begynnande rost. Inspektera därefter lättmetallfälgar för korrosion och däckens slitage så att mönsterdjupet inte är för nedslitet.

Testa nycklarna

Be säljaren om att få samtliga nycklar till bilen, och testa fjärrstyrning av centrallåset med bägge nycklarna. Lås sedan upp dörr och baklucka manuellt med nyckeln för att kontrollera låsets funktion. Innan du sätter dig i bilen bör du inspektera samtliga stolar, dörrsidor och innertak. Kolla så att bilen är ren inuti.

Inspektera invändigt

Ta plats i förarstolen. Slå på tändningen och kontrollera samtliga elförbrukare, inklusive klimatanläggningens alla lägen på luftflöde. Det gör du genom att trycka på respektive knapp och bekräfta att luftströmmen styrs om till vindruta, fötter och ventiler. Glöm inte att prova elhissarna på alla fyra dörrar samt sätesvärme. Titta även på vindrutan så den inte är blästrad, har stenskott eller är sprucken. Dubbelkolla också miltalet så att den inte gått längre än vad som uppges i annonsen.

Dags att provköra

  • För bådas trygghet bör säljaren sitta med. Lyssna på motorn att den låter jämn, tyst och fint. Prova alla farter. Med det sagt är motorväg att rekommendera.
  • Testa bromsarna genom att bromsa hårt på en raksträcka och se att bilen inte drar åt något håll - det kan tyda på att bromsarna är snedslitna.
  • Testa alla lampor.
  • Starta motorn och bekräfta att alla varningslampor slocknar. En tänd varningslampa för ABS-systemet kan bli dyr.
  • Lyssna och titta på varvräknaren så att tomgången är lugn.
  • Kombinera stadskörning med landsväg och känn efter att allt är till belåtenhet. Ingen sneddragning under körning.
  • Håll koll på temperaturmätare och varningslampor.
  • Försökt hitta kullersten eller annan ojämn beläggning för att lyssna efter klonk i framvagnen, vilket kan tyda på slitna detaljer i hjulupphängningen. Växellådan ska löpa smidigt om manuell, och växla distinkt men mjukt om automat.
  • Fråga säljaren om det är något du har testat som bör upplysas om - hen har upplysningsplikt.
  • Kontrollera servicebok

    Kontrollera att serviceboken och besiktningsprotokollet har stämplar, och titta när nästa service är väntad genom att slå på reg.numret på Transportstyrelsens hemsida. Nya besiktningsregler gäller från och med 20 maj 20018. Var därför uppmärksam på att datumet för nästa besiktning som står på det senaste besiktningsprotokollet kan vara felaktigt, eftersom det datumet baseras på de nuvarande reglerna. Nyare bilar har oftast en digital servicebok - be då säljaren visa när nästa service är väntad.

    Ett andra utlåtande

    Du kanske inte är superhaj på det här med att inspektera begagnade bilar? Då finns möjlighet att låta något av alla de bilprovningsföretag som finns idag gå igenom bilen. Kostnaden är ungefär en femhundring (priset varierar beroende på vilken bilprovare du anlitar) och kan vara värd varenda krona. De flesta bilbesiktningsorgan erbjuder någon form av bildiagnos – inklusive utläsning av bilens eventuella felkoder – innan köp.

    Nu har du koll!