Begagnattest: Volvo XC90 T8

Begagnattest: Volvo XC90 T8

Volvos toppmodell heter XC90 och är en riktigt pampig suv med fantastiskt härlig interiör. Ett väldigt stort lyft jämfört med första generationen.

Fotograf: James Holm

Den dyraste versionen heter T8 och är en laddhybrid. Under skalet finns eldrift och en bensinmotor som tillsammans gör bilen fyrhjulsdriven. I några mil kan bilen köras på el, och därefter tar bensinmotorn vid. Bilen kan laddas med sladd och det bör den göras för att driftkostnaden ska hållas nere.

När Volvo precis lanserat nya XC90 började de första ägarna larma om kvalitetsproblem. Dålig lackkvalitet, konstiga elfel och knarr i interiören är de vanligaste klagomålen, men det fanns också mer allvarliga problem. Det har blivit bättre, men ska du slå till så gör det gärna på en så ny XC90 som möjligt.

Volvo XC90 är en härlig plats att spendera tid i på långresa. Ljudnivån är ganska låg och fjädringen härlig. Utrymmena är stora, men så är det också en väldigt stor bil som kan upplevas som klumpig.

Förbrukningen är däremot alldeles för hög, tycker ägarna, och räckvidden på el ibland lite kort. Verkstäderna får heller inget toppbetyg.

Fördelar

  • Läcker design och pampig körkänsla.
  • Bekväm på långfärd och gott om utrymme.
  • Nackdelar

  • Klumpig att köra och parkera i stan.
  • Ganska tråkig drivlina.
  • Hög förbrukning och dyr att äga även om den körs mycket på el.
  • Ganska mycket strul för ägarna.

  • Gren för gren


    Ägarnas köpskäl

    Design XC90 är pampig och gör ett intryck. Riktigt fin interiör.

    Utrymmen Hela familjen får plats, men alla bilar har inte sju säten – det är tillval.

    Komfort Bekvämt och säkert.

    pattern A3 1.0

    Erik Söderholm, Testredaktör

    Det finns massor av XC90 på Blocket