Begagnattest: Volkswagen e-Up

Begagnattest: Volkswagen e-Up

Volkswagens minsta bilmodell heter Up och den eldrivna versionen heter logiskt nog e-Up. Den lanserades hösten 2013 och lockar framför allt med ett lågt inköpspris.

Fotograf: Volkswagen

Volkswagens minsta bilmodell heter Up och den eldrivna versionen heter logiskt nog e-Up. Den lanserades hösten 2013 och lockar framför allt med ett lågt inköpspris.

Men trots att den är liten och billig är Up absolut ingen dålig bil. Den är välutvecklad och smart paketerad, så den är mycket rymligare än den ser ut.

e-Up är precis som det större syskonet e-Golf både tyst och mjuk att köra i stadstrafik. På landsväg och motorväg märks det dock tydligt att e-Up är mindre än e-Golf. Du får stå ut med högre ljudnivå och en lite "tunnare" känsla i hela bilen.

Räckvidden är det största hindret med e-Up. Officiellt skulle den ta sig som bäst 16 mil när den var ny, men i verkligheten låg den siffran snarare omkring tolv. Någon långfärdsbil är det alltså inte tal om men för jobbpendlingen är den perfekt.

Karossformen är heller inte så anpassad för långfärd, så förbrukningen på motorväg drar snabbt iväg.

Ägarna gillar ekonomin, men helt problemfri är inte e-Up – ägarna har drabbats av en del elfel och mjukvarubuggar. Det mesta borde vara löst, men det finns mer felfria elbilar enligt ägarnas betyg.

Fördelar

  • Trevlig att köra i stadstrafik.
  • Smidigt format.
  • Billig att äga.
  • Nackdelar

  • Ingen långfärdsbil.
  • Trångt baksäte och minimalt bagageutrymme.
  • Inte helt problemfri enligt ägarna.

  • Gren för gren


    Ägarnas köpskäl

    Ekonomi e-Up köps främst av "IQ-skäl".

    Miljö Smidigt att jobbpendla på el.

    Körglädje Kul att köra i stan.

    pattern A3 1.0

    Erik Söderholm, Testredaktör

    Fynda Volkswagen e-Up på Blocket