Begagnattest: Volkswagen e-Golf

Begagnattest: Volkswagen e-Golf

När en bil får ge namn åt ett helt segment kan man ta för givet att det rör sig om en utomordentligt kompetent bil. Golf har troligen inte gjort många besvikna och levererat ett flertal testvinster sedan den senaste generationen lanserades 2012.

Fotograf: Peter Gunnars

Den eldrivna versionen heter e-Golf och här är miljö och ekonomi med god marginal de vanligaste köpskälen för Volkswagen e-Golf.

Att köra e-Golf är mjukt och behagligt, särskilt i stadstrafik. På längre resor är räckvidden inte så lång och bilen får en del problem vid upprepad snabbladdning eftersom drivlinan blir för varm. Då går det trögt att snabbladda, så tänk till innan du åker på långresa.

e-Golf är däremot förvånansvärt bra på att behålla räckvidden vid måttlig kyla. I övrigt är e-Golf lika kompetent som "vanliga" Golf med bensinmotor, men bagaget kunde trots allt vara större.

Fördelar

  • Mycket låg ljudnivå.
  • Ganska låg förbrukning.
  • Mjuk och trevlig att köra till vardags.
  • Nackdelar

  • Trångt bagageutrymme.
  • Lite tråkig utstrålning och interiördesign.
  • Ganska kort räckvidd.

  • Gren för gren


    Ägarnas köpskäl

    Ekonomi Billigt utan bensinnota.

    Miljö Noll lokala utsläpp.ven.

    Kvalitet Solid tysk ingenjörskonst.

    pattern A3 1.0

    Andrew Petrykowski, Begagnatredaktör

    Intresserad av en E-Golf?