Begagnattest: Renault Zoe

Begagnattest: Renault Zoe

Renault var tidigt ute med en hyfsat billig liten elbil i form av Zoe. Dessutom uppgraderades den efter några år med mycket större batteri, så räckvidden kan bli riktigt bra även på vintern.

Fotograf: Peter Gunnars

Främsta fördelen med Renault Zoe är driftkostnaden. Hur man än räknar kostar Renault Zoe under tre kronor milen att "tanka". Bilen är billig att äga jämfört med andra elbilar. Värdetappet har dock varit ganska stort för de första exemplaren med det lilla batteriet, så här finns det begagnatfynd att göra.

Zoe har en liten egenhet med batteriet som du bör kika på som begagnatköpare. Bilen gick ursprungligen inte att köpa med batterier i Sverige. Man tvingades hyra dessa av Renault som garanterar minst 75 procent kapacitet under en viss tidsperiod om man hyr batteriet. Avgiften varierar beroende på körsträcka och batteristorlek.

Zoe har vissa problem med driftsäkerheten. Garantin har täckt de flesta problemen ägarna haft. Undantaget är däcktrycksvarningen, där man måste åka till en certifierad verkstad varje gång man ska byta däck för att slippa varningslampan. Helt felfri är alltså inte Zoe, enligt ägarna, men på det stora hela är de nöjda ändå.

Fördelar

  • Tyst och ganska bekväm.
  • Låg elförbrukning i låg fart.
  • Billig att äga.
  • Nackdelar

  • Fjädringskomforten kunde ha varit bättre.
  • Kvalitetskänslan hos Zoe är låg enligt ägarna.
  • Småstrul och problem med driftsäkerheten.

  • Gren för gren

    Ägarnas köpskäl

    Ekonomi Det blir nog inte så mycket billigare att köra en någorlunda ny bil än med Zoe.

    Miljö Zoe-ägarna tänker också på miljön och skippar förbränningsmotor.

    Körglädje Med en vridstark elmotor upplever ägarna att Renault Zoe är en kul bil att köra.

    pattern A3 1.0

    Andrew Petrykowski, Begagnatredaktör

    Är du redo?

    Hitta alla Renault Zoe på Blocket