Begagnattest: Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid

Begagnattest: Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid

Förutom hybridmodellen och den helt eldrivna versionen finns Hyundai Ioniq även som laddhybrid. Den kan köras upp till några mil helt på el, och därefter tar bensinmotorn vid, så långresor är inget problem. Bilen kan laddas i ett uttag, till exempel hemma över natten eller på jobbet.

Fotograf: Hyundai

Förutom hybridmodellen och den helt eldrivna versionen finns Hyundai Ioniq även som laddhybrid. Den kan köras upp till några mil helt på el, och därefter tar bensinmotorn vid, så långresor är inget problem. Bilen kan laddas i ett uttag, till exempel hemma över natten eller på jobbet.

Ägarna som har en Ioniq laddhybrid är på det hela taget ganska nöjda. Det är ingen bil som köps "på känsla" – den lockar inte med roliga köregenskaper, frän design eller sexigt varumärke – men den övertygar istället i praktiska ronder.

En av de största styrkorna är förbrukningen av både el och bensin som är föredömligt låg. Det innebär att räckvidden på el blir ganska lång trots att batteriet inte är så stort. Det gör också att totalekonomin är fantastiskt bra – Ioniq som laddhybrid innebär billiga mil så länge du kör mycket på el.

Utrymmena är ganska bra för klassen och komforten är det heller inget större fel på, förutom ljudnivån som vissa tycker är något hög. Enda felet som ägarna larmar om har med växellådan att göra: kolla efter underliga felmeddelanden eller om bilen fått någon garantireparation.

Fördelar

  • Mycket låg förbrukning av både el och bensin.
  • Låga ägandekostnader.
  • Praktisk karossform ger bra utrymmen.
  • Nackdelar

  • Inte så kul att köra.
  • Bullrig på motorväg och grov asfalt.
  • Verkstäderna hade kunnat vara bättre.

  • Gren för gren


    Ägarnas köpskäl

    Ekonomi Ägarna tankar inte bensin särskilt ofta.

    Miljö Smidigt att kunna jobbpendla utan lokala utsläpp.

    Problemfri Få typfel ger ett ganska tryggt ägande.

    pattern A3 1.0

    Erik Söderholm, Testredaktör

    Kolla in en Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid?