Begagnattest: Hyundai Ioniq Electric

Begagnattest: Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Ioniq finns i tre olika versioner, och här begagnattestar vi den helt eldrivna versionen.

Fotograf: Peter Gunnars

Hyundai har haft rätt påtagliga leveransproblem med Ioniq sedan lanseringen, särskilt i Sverige. Något man ännu inte riktigt fått ordning på, så att hitta ett begagnat exemplar som är rimligt prissatt är inte alltid så enkelt. Av drygt 1.200 sålda Ioniq i Sverige finns det i skrivande ytterst få begagnade exemplar till salu. Nöjer du dig med en hybrid/laddhybrid av Ioniq finns det fler exemplar att välja bland.

Ägarna verkar däremot väldigt nöjda med sina bilar, och samtliga som svarat i vår enkät skulle kunna tänka sig att göra om köpet av sin bil.

När det kommer till batterier och garantiåtgärder kan det vara bra att veta att Hyundai lämnar åtta års garanti på batterierna. Dock kan man inte se batterihälsan i Ioniq inifrån kupén, utan man behöver en OBD-läsare och en app. Men det är värt besväret för att inte råka köpa en bil med för kort räckvidd.

Apropå räckvidden är den godkänd trots att batteriet inte är så stort, eftersom förbrukningen är riktigt låg. Det är bra jobbat av Hyundai.

Bagageutrymmet är stort, men baksätet är lite trängre och ljudnivån är inte så låg som hos de bästa bilarna i klassen. Flera ägare uppger även problem med att ladda bilen. Undersök att ditt tilltänkta exemplar tar emot laddning utan strul.

Fördelar

  • Riktigt låg förbrukning ger lång räckvidd trots att inte batteriet är så stort.
  • Billig att äga.
  • Bra bagageutrymme.
  • Nackdelar

  • Dålig kvalitetskänsla.
  • Ganska hög ljudnivå.
  • Trångt baksäte.

  • Gren för gren


    Ägarnas köpskäl

    Ekonomi Billiga mil utan bensin!

    Miljö Ingen förbränning av fossila bränslen.

    Körglädje Ioniq Electric är rolig att köra.

    pattern A3 1.0

    Andrew Petrykowski, Begagnatredaktör

    Ökat sug för en Hyundai Ioniq Electric?