Begagnattest: BMW i3

Begagnattest: BMW i3

BMW var tidigt ute med elbilen i3 och nu börjar det dyka upp vettigt prissatta begagnade exemplar på marknaden. Den som kommer överens med den lite udda designen får mycket elbil för pengarna.

Fotograf: Peter Gunnars

Till att börja med har BMW i3 drabbats en del småproblem, även om den inte verkar dras med några typfel. Vad det handlar om är barnsjukdomar i form av elbuggar och mjukvarufel. Till exempel dyker varningslampor och felmeddelanden upp oförklarligt men försvinner i många fall vid omstart.

Ibland handlar det om mjukvara som behöver uppdateras, men det är icke desto mindre irriterande på en ganska dyr premiumbil. Kolla alltså elektroniken på BMW i3 innan du slår till. Se till att alla uppdateringar av mjukvaran är gjorda.

Kolla också status på batteriet och vilken räckvidd bilen har vid full laddning. BMW i3 finns med flera olika batteripaket, och även i en särskild version med en extra liten bensinmotor som hjälper till att ladda batteriet när det är tomt.

Ägarna gillar också interiören som upplevs som luftig och modern.

Fördelar

  • Låg energiförbrukning.
  • Stark motor och fina köregenskaper.
  • Låg ljudnivå.
  • Nackdelar

  • Bagageutrymmet och baksätet är för litet enligt ägarna.
  • Ägarna tycker fjädringskomforten är dålig.
  • Ägarna klagar på dålig service hos märkesverkstaden.

  • Gren för gren


    Ägarnas köpskäl

    Ekonomi Billigt ägande lockar till köp.

    Miljö i3-ägarna värnar gärna miljön.

    Körglädje Även en elektrifierad BMW är skoj att köra.

    pattern A3 1.0

    John Eriksson, Testredaktör

    Sugen på en BMW i3?