Dubbla ventilfjädrar för Volvo 16v Race

Ny bricka över och under fjädern krävs.

Ventil Bricka Över finns här: A8-7-4F4
Underläggsbricka Finns här: A8-7-6F7

Inspänningslängd: 39mm med våra Ventilbrickor
(Detta för att klara kamaxlar med höga lyft , eller om man vill chimsa för ännu högre fjädertryck)
Inspänningstryck: vid 39mm är inspänningstrycket 45kg
Tryck vid 26,5mm fjäderlängd: 97kg (alltså vid 12,5mm kamaxellyft)

Det finns även utrymme för att chimsa fjädern om man vill ha ett Ännu högre Fjädertryck
Chims 0,5mm finns här:A8-7-6F1
Chims 1,0mm finns här:A8-7-6F2

Pris per par.

Åtgår 16st till ett topplock.

Överkurs:

Fjädern bottnar vid ca 21,8mm fjäderlängd
alltså 39mm inspänningslängd - 21,8mm =17,2mm - 2mm i "säkerhetsmarginal" = klarar minst 15,2mm kamaxellyft

Överkurs 2:
man kan minska säkerhetsmarginalen några 1/10 delar om man har en kamaxel med lite högre lyft
(2mm säkerhetsmarginal är ganska mycket)
men då måste man vara noga med inspänningslängden
Om man slipat ventiler och fräst ventilsäten etc så blir det lägre tryck på fjädern eftersom ventilen då kommer lite längre upp

Viktigt tips/ se upp:
Det dyker upp ventilfjädrar man kallar steg1-steg2-steg3- Grupp A - High performance etc
var noga med att mäta upp fjädertrycken , både inspänningstryck OCH vid maxlyft på kamaxeln och när de bottnar innan sådana fjädrar andvänds , vi har sett att några fjädrar tillochmed har lägre fjädertryck än originalfjädrar, (även från mycket kända tillverkare) vi har även varit med om fjädrar som bottnat tidigare än originalfjädrar Ex försäljningsstället sagt att de klarar 11mm kamaxellyft , trots att fjädern varit helt i bott vid 10,5mm (om man behöver helst ha Minst 1mm i säkerhetsmarginal , gärna något mer)
Är du osäker på dina fjädrar så kan vi hjälpa till att mäta upp dom!

fläns flänsar intercooler turbo wastegate dumpventil sinterlamell koppling sachs tryckplatta 968 763 765 spridare
KLRacing pris: 125 kr/ Par