Volvos nya uppfinning kan förändra din bil

Våra bilar blir allt mer avancerade – med mer information för förarna att hålla koll på. Därför vill Volvo lyfta sin head-up display (HUD) till en ny nivå, i bilens innertak. Företaget har tagit patent på sin idé.

Head-up-display (HUD) är ursprungligen en flygplansteknologi som innebär att viktig data projiceras på en genomskinlig skärm eller direkt på vindrutan med hjälp av flytande kristaller. 2003 blev BMW den första europeiska biltillverkaren att erbjuda HUD och teknologin kommer på bred front i fler och fler bilmodeller.
Men ju mer avancerade våra nya bilar blir desto mer information möts vi förare av. Nu menar Volvo att gränsen är nådd för hur mycket data som får plats på några decimeters yta. Företaget vill att vi ska mötas av info på andra ställen och har till och med tagit patent på den nya placeringen, i taket.

Den 13 augusti lämnade Volvo in sin patentansökan hos U.S. Patent and Trademark Office. I ansökan finns en illustration (se bild ovanför artikeln) på en förare som får information via en glasskiva placerad högst upp i taket.
Nu vill dock Volvo inte använda ordet ”glas” och skälet kan vara att företaget jobbar på en teknologi som ger bättre synlighet av informationen jämfört med tekniken som används idag.
Volvo har dock antytt att det blir någon form av LED-teknik som anpassar sig till hur ljust det är utanför bilen och kanske till och med efter bilägarens speciella önskemål.
Med tak-displayen vill Volvo också förbereda sig inför den autonoma teknologin – självkörande bilar – där en passagerare kan luta sig tillbaka i baksätet, låta bilen ta kontrollen men ändå ta del av viktig information som till exempel hastighet, avstånd och beräknad ankomst.

Tanken från början var att head-up-displayen ska främja trafiksäkerheten, men enligt en undersökning kan det snarare vara tvärtom – det vill säga trafikfarliga.
En studie genomförd av universitetet i Toronto visar att head up-displayen kan vara en distraherande faktor och därmed farligare än vad som är planerat.
Kanske kan Volvos patent göra HUD mer trafiksäker.

Snabbfakta:

Head-up-display (HUD) är ursprungligen en flygplansteknologi som innebär att viktig data projiceras på en genomskinlig skärm eller direkt på vindrutan med hjälp av flytande kristaller. Head-up-displays har sitt ursprung i reflexsikten som användes i nattjaktflygplan under andra världskriget.
Tekniken innebär att piloten kan se informationen utan att flytta blicken från vyn framför planet.
Inom bilar används head-up-display främst för mörkerkörning.
General Motors, och Nissan började erbjuda HUD i vissa bilmodeller 1988–1989, och 1998 års Corvette C5 var den första bilen med färgdisplay.
2003 blev BMW den första europeiska biltillverkaren att erbjuda HUD.
Det finns idag även portabla enheter som kan projicera information på fordonets vindruta, om funktionen ej finns inbyggd i bilen.

Sök bland bilartiklar