Saabs ingenjörer bakom Jaguars elbil

Elbilen Jaguar I-Pace har plockat hem massor av priser sen lanseringen förra året. Det kan man delvis tacka Saab för – och de svenska ingenjörer som utvecklat drivlinan.

De flesta kan den sorgliga och segdragna historien om Saabs konkurs sen General Motors sålde bolaget till holländska sportbilstillverkaren Spyker 2010.
Men det året skapade Saab ett samarbete med amerikanska bolaget American Axle om att skapa elektriska drivlinor. Ett 70-tal Saabingenjörer flyttade till ett annat center i Trollhättan och började jobba med den nya partnern. Namnet på bolaget var EAAM.
2014 fick American Axle ett samtal från Jaguar/Land Rover om att utveckla en elektrisk drivenhet för en batterielbil.
– Ett team från Trollhättan fick träffa Jaguar och de blev snabbt övertygade om att vi hade rätt folk för att klara uppdraget, säger EAAM:s vd Tony Pistagnesi till Automotive News.
– Vi kan tacka Saabs team för vår framgång. De svenska ingenjörerna förstod redan i mitten av 2000-talet vad som höll på att hända och låg före sin tid i utvecklingen av fyrhjulsdrivna elbilar.

Idag ser vi resultat: I-Pace blev den andra el-suven efter Tesla Model X. Och bilen har tagit hem en rad priser på den korta tid som den varit på marknaden.
Senast Årets Bil i Europa 2019 (röstat av 60 motorjournalister) och Årets Bil i Tyskland, Norge och Storbritannien samt Årets elbil i Sverige.

I-Pace drivs av två elmotorer, en på vardera axel. Tillsammans utvecklar de 400 hästkrafter och 696 newtonmeter. Att bilen har en motor fram och en bak gör den också fyrhjulsdriven.
Bilen gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder vilket Jaguar testade under presentationen av I-Pace genom att låta modellen tävla mot både Tesla Model X 75D och Model X 100D.
Hittills har ca 8000 I-Pace sålts i världen.

Sök bland bilartiklar