Lucka 24: Så blev Mustangen odödlig

Hjulkalendern Lucka 24: En sportig och folklig bil med snygg design och attraktiv prislapp. Kunde det bli annat än succé? Nästa år firar Ford Mustang 55-årsjubileum och bilen har nu gjorts i tio miljoner exemplar. Men modellen höll på att sluta som en Mazda 626.

Den första Ford Mustangen hade premiär 1964 och kostade inte mycket mer än en vanlig bil. Handlarna togs helt på sängen av den enorma efterfrågan på den nya tvådörrars sportiga slanka bilen. Hos en bilhandlare i Texas blev det till och med budgivning på en Mustang mellan 15 kunder. Kunden som vann budgivningen bestämde sig för att sova i bilen tills han kunde köra hem den så ingen annan skulle få den.
Ford hade hoppats att kunna sälja 100 000 Mustanger per år. Bara den första dagen när bilen började säljas såldes 22 000 bilar. En kort tid efter lanseringen blev bilen dessutom pace car för Indianapolis 500. Första året sålde Ford 417 000 bilar, mer än fyra gånger det förväntade. En av de största succéerna i bilhistorien var född. Efter bara två år hade en miljon exemplar sålts.

Vad berodde succén på? Att Ford Mustang skulle ha tagits fram som en riktig muskelbil är något av en myt. Från början såldes de flesta med en ganska klen sexcylindrig motor, eller en svag V8. Men den hade design och attityd som tilltalade den breda massan. Dessutom var det nästan lika många kvinnor som män som köpte bilen, vilket är unikt för en bilmodell. Men en stor anledning till succén var förstås prislappen och att den erbjöd ett bra värde för pengarna.
Dessutom var det den första bilen som kunde extrautrustas på ett modernt sätt, kunden kunde göra enormt många tillval.
Att Ford var skickliga på produktplacering och fick in bilen i ett antal filmer gjorde inte saken sämre. Bland annat dök bilen upp i Goldfinger i en klassisk biljakt i Alperna. Men mest känd är en annan biljakt där Steve McQueen rattar bilen i ”Bullitt”.

Under 1980-talet var modellen nära att dö, när Fords direktörer ville förklä en Mazda 626 och sätta Mustang-emblem på bilen i stället för att hålla sig till ursprungskonceptet. När Autoweek 1987 avslöjade att bilen skulle bli framhjulsdriven och bygga på Mazda-chassi utbröt en protestvåg i USA.

Som tur var ändrade sig Ford och höll kvar vid urpsrungskonceptet och när retro-Mustangen lanserades 2005 fick bilen en ny vår. Och i dag lever modellen vidare och uppskattas av bilentusiaster i hela världen.

Här är några av milstolparna under Mustangens utveckling:
1965 Mustang GT 350 debuterade Den första Mustangen skapad av legenden Caroll Shelby. Bilen hade 306 hästkrafter och riktigt vassa fartegenskaper. Dessutom var det premiär för fastback från 1965 års modell.
1967 kom en ännu hårigare modell som Shelby hade tagit fram: GT500. Bilen hade fått en Cobra-motor och erbjöd prestanda som var otroliga för tiden. I dag är det en av de mest värdefulla Mustangerna och bilen medverkar i ”Gone in 60 sekonds” i en ombyggd version.
1974 Andra generationen av Ford Mustang introduceras. För första gången säljs bilen utan V8, men det tar bara ett år innan Ford måste återinföra V8:an.
1977:  Fastback och cabriolet gör comeback.
1978: Nya modellen Mustang Fox Style gör debut, men är mer vardagsbetonad.
1994: En ny generation som söker sig tillbaka till de sportiga rötterna lanseras.
2005: Retro-Mustangen kommer. Med ett utseende som anspelar på ursprungs-Mustangen blir den en succé och återupprättar modellens rykte.
2015: Nuvarande modellen presenteras.

Fem saker du kanske inte visste om Mustang:
Bilen döptes egentligen inte efter en häst. Namnet Mustang anspelar enligt designern John Najjar på krigsplanet P-51 Mustang. Men det verkade för krigiskt, så när det lanserades som en häst gillade alla namnet bättre.

Carol Shelby jobbade aldrig på Ford. Trots att han ligger bakom många versioner av bilen jobbade han på sitt eget företag.

En Ford Mustang har varit uppe i Empire State Building. Den fraktades upp i bitar med hissarna och byggdes upp på utkiksplan.

Designen var inspirerad av en specialmodell av Alfa Romeo. 1900 CSS byggd Ghia var en stor inspirationskälla för Mustang-designen.

Bilen fick nästan heta Cougar. Men den höll också på att få heta Panther och Torino.

Sök bland bilartiklar