Lucka 21: Tillbaka till framtiden!

För snart 38 år sedan föddes framtidsbilen DeLorean DMC-12. Bara 9080 bilar tillverkades – men de flesta finns kvar. Åtta av dem finns i Sverige.

För den yngre generationen av bilfantaster så är nog DeLorean mest känd som bilen som används som tidsmaskin i ”Tillbaka till framtiden”-filmerna. Med Michael J Fox har de tre filmerna blivit tittarsuccéer såväl på bio som på tv. Bilen har en central roll i filmerna, även om vissa tidsresor sker medelst tåg.

För oss som är aningen äldre så är DeLorean den rostfria sportbilen med Volvo-sexa som knappt hann börjat tillverkas innan grundaren John DeLorean greps för narkotikabrott och den brittiska regeringen stängde ner fabriken efter bara 9080 bilar. Men vi tar allt från början.
John DeLorean var en genial ingenjör som bland annat kom på den första riktiga muskelbilen, Pontiac GTO. Han var även skaparen av Pontiac Firebird och gjorde att Pontiac hade en rekordartat lönsamhet. Vägen till att ta över hela General Motors tycktes utstakad för John DeLorean. Men han stjärnstatus och excentriska leverne blev för mycket för GM:s styrelse.

I stället lämnade han företag 1973 för att grunda sitt eget bilmärke: DeLorean. Ett intensivt utvecklings- och designarbete startade och italienske designern Giorgetto Giugiaro ritade karossen som skulle göras av rostfritt stål. Motorn var tänkt att vara en avancerad wankel-motor, men projektet blev för besvärligt, i stället bestämde sig DeLorean för att köpa in PRV-motorn. Samma V6:a som användes av Volvo i 260-serien och av Peugeot och Renault i prestigemodellerna. Ett verkligt nedköp för en man som kommit på Pontiac GTO.
John DeLorean var lite av tidens Elon Musk, dock långt före twitter och med en mer misslyckad och desperat anstrykning.
Trots alla bekymmer lyckades DeLorean få i gång en bilfabrik 1981 utanför Belfast på Nordirland, mycket tack vare massiva statsstöd från den brittiska regeringen.

Precis som Tesla Model X hade DeLorean också måsvingedörrar på sin bil. Mer för effektens skull än funktionen, i likhet med Tesla.
På ett år lyckades fabriken tillverka 9080 bilar, men de var mycket svåra att sälja trots att kvaliteten måste varit bättre än sitt rykte då långt över 7000 bilar finns kvar än i dag.
1982 tog hela historien slut med en polisrazzia på ett hotellrum i närheten av Los Angeles internationella flygplats. FBI grep John DeLorean med 27 kg kokain efter att han ankommit med flyget från New York.
John DeLorean ställdes inför rätta, men lyckades bli frikänd då rätten ansåg att FBI gillrat en fälla och satt dit honom trots att han var oskyldig.
Men vid det laget hade bilfabriken redan kollapsat och försatts i konkurs och Margaret Thatcher hade dragit in alla brittiska statsbidrag.

Trots allt har DeLoreans misslyckade bil satt en hel del avtryck i bilhistorien. I dag finns det kvar långt över 7000 exemplar av de 9080 tillverkade. Karossen i rostfritt stål och kompositchassit visade sig vara svåra att ta kål på, och PRV-sexorna är ganska billiga att laga och hålla i gång.
Hur är då bilen att köra? Ganska annorlunda. Trots en rejäl motorhuv så sitter faktiskt motorn på Porsche-vis i svansen av bilen. Bilen har en viktfördelning på 35/65 och borde vara riktigt överstyrd, men fjädringen är välbalanserad och hård och bilen sköter sig fint i kurvor, enligt de som provkört ordentligt. Ett verk av Colin Chapman från Lotus som fick gå in och rädda chassit i slutet på 70-talet.
I Sverige finns det i dag åtta registrerade DeLorean. Samtliga ägs av privata bilsamlare.

Företaget DeLorean har i dag återuppstått och siktar på att i liten skala nytillverka bilen, både med ny motor och eldrift. I väntan på godkännande säljer man renoverade bilar och delar.

Sök bland bilartiklar