LADDAR FÖR HYBRIDKRIG

Chockhöjningen av malusskatten för bilar kommer att leda till en helt ny bilmarknad i Sverige. Köparna flyr från stora bensin- och dieselbilar och nu förutspås en jätteökning av laddhybrider nästa år, även inom privatleasing. – Bedömningen är att det finns större efterfrågan på laddhybrider och elbilar än vad tillgången är, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden. BytBil har kartlagt läget hos de största märkena inför 2020.

Fler och fler svenskar väljer en el- eller laddhybridbil, särskilt bland dem som har tjänstebil. Orsaken är att förmånsvärdet blir mycket lägre än för en fossilbil, samt att bonus-malus-systemet gör att fordonsskatten är lägre och att laddbilarna ger miljöbonus. Men även som privatleasing bil är det snart lönsamt.

Hittills i år i Sverige har det sålts 221 000 bilar, av dem är 13 789 laddhybridbilar och 10 401 rena elbilar. Försäljningen i år har dock hämmats av att Volvo och Volkswagen som är stora på tjänstebilsmarknaden inte har kunnat få fram de mest efterfrågade laddhybriderna till kunder som har fått vänta, bland annat på Volvo XC40 T5 Twin Engine och Passat GTE.

”Var tionde bil laddbar”
– Rena elbilar, dvs bilar som drivs med enbart el, ökade med 71 procent i augusti och med 213 procent januari-augusti. Hittills i år har rena elbilar en andel av totalmarknaden på 4,7 procent jämfört med 1,3 procent samma period förra året. Slår man ihop rena elbilar och laddhybrider, så är var tionde ny bil som nyregistrerats hittills i år laddbar, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Nästa år tros det stora genombrottet komma för laddhybrider och elbilar. Särskilt laddhybrider kommer att öka, både bland tjänstebilsförare – men också hos de som äger sin bil privat eller via privatleasing. Anledningen är att biltypen är skattemässigt fördelaktig – och är ett viktigt mellansteg då många bilister i dag saknar infrastruktur eller har fel körmönster för att kunna köra en renodlad elbil. Laddhybriden erbjuder alltjämt större flexibilitet om du har en bostad där laddmöjlighet saknas.

– Just nu är laddhybrider väldigt viktiga i en övergångsperiod. Bedömningen är att det finns större efterfrågan på laddhybrider och elbilar än vad tillgången är, redan i år är det väldigt olika mellan våra medlemmar, det finns medlemmar som har lager, och det finns de som har leveranstider på upp till ett år, säger Mattias Bergman på Bil Sweden.

Lovar bättre tillgång
BytBil och Blocket har gjort en enkät med de största bilmärkena – som visar att de laddar upp för en stor ökning under nästa år. Och till skillnad mot tidigare ska det finnas bilar för att möta efterfrågan – tidigare har laddhybridbilarna sålt slut. Nu kommer Volvo med flera nya bilar och Volkswagen laddar om med ny laddhybridversior av Passat, som är Sveriges vanligaste laddhybrid, och nya Golf.
– Vi räknar med bra tillgång på laddhybrider under hela 2020. Nya Passat GTE börjar byggas i dagarna och beställer man nu får man leverans vid årsskiftet 2019/2020, säger Marcus Thomasfolk hos Volkswagen.
Volvo är det första bilmärket som erbjuder en laddhybrid i alla modellserier, med lite god vilja kan man nästan säga att de elektrifierat hela sitt program nu. Volvo hoppas på att laddhybriderna kan ge draghjälp på privatmarknaden där man tappat till Volkswagen och Kia.

– Vi kommer också att se en ökning av hybrider, såväl mild- som laddhybrider även på privatmarknaden. Detta mycket tack vare XC40 som nu finns som laddhbybrid, säger Annika Bjerstaf hos Volvo.

 

Bilmärkena om boomen för laddhybrider nästa år

Volvo Cars Sverige

1. Kommer tillgången på laddhybrider vara tillräcklig eller kommer det bli långa väntetider för den som vill köpa en laddhybrid under 2020?
Svar: Vi räknar med att under 2020 ha betydligt större tillgång på laddhybrider vilket kommer innebära att vi kan korta väntetiderna. Detta kommer bli än mer tydligt under andra halvan av året. Vi har i dag laddhybrider till till samtliga våra modeller, säger presschefen Annika Bjerstaf.

2. Kommer hybrider att öka på tjänstebilsmarknaden och ungefär hur stor andel av tjänstebilsmarknaden kommer att vara hybrider för Volvo nästa år?
Svar: Vi kan redan i dag konstatera att en stor del av de hybrider vi säljer är på företagsmarknaden. Det gäller såväl mild- som laddhybrider. Vi ser en fortsatt stark efterfrågan. De nya skattereglerna som träder i kraft nästa år gynnar ytterligare marknaden för laddhybrider vilket också kommer att öka efterfrågan.

3. Kommer hybrider att öka på privatmarknaden och ungefär hur stor andel av privatmarknaden kommer att vara hybrider nästa år?
Svar: Vi kommer också att se en ökning av hybrider, såväl mild- som laddhybrider även på privatmarknaden. Detta mycket tack vare XC40 som nu finns som laddhbybrid. Modellen är mycket populär i dag bland våra privatkunder. Samtliga våra laddhybrider ligger inom ramen för bonus.

Volkswagen Sverige
1. Kommer tillgången på laddhybrider vara tillräcklig eller kommer det bli långa väntetider för den som vill köpa en laddhybrid under 2020?
Svar: Vi räknar med bra tillgång på laddhybrider under hela 2020. Nya Passat GTE börjar byggas i dagarna och beställer man nu får man leverans vid årsskiftet 2019/2020, säger Volkswagens presschef Marcus Thomasfolk.

2. Kommer hybrider att öka på tjänstebilsmarknaden och ungefär hur stor andel av tjänstebilsmarknaden kommer att vara hybrider nästa år?
Svar: Ja, vi tror att andelen laddbara bilar kommer att öka. För vår del handlar det både om laddhybrider och helt eldrivna bilar. Vi lanserar ju även nya ID.3 under nästa år.

3. Kommer hybrider att öka på privatmarknaden och ungefär hur stor andel av privatmarknaden kommer att vara hybrider nästa år?
Svar: Om frågan avser laddhybrider så tror vi att vi kommer att se en ökning. Dock kommer de flesta laddhybriderna att säljas på tjänstebilsmarknaden.

Kia Motors
1.Kommer tillgången på laddhybrider vara tillräcklig eller kommer det bli långa väntetider för den som vill köpa en laddhybrid under 2020?
Svar: Kia har etablerat sig som ett av de ledande bilmärkena i Sverige inom elektrifierade bilar. Redan i början av 2020 kommer vi att kunna erbjuda ett ännu bredare utbud av just laddhybrider med bland annat nyheterna Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid och Kia XCeed Plug-In Hybrid. Fler spännande nyheter väntar runt hörnet, säger presschefen David Lilja. Kia Sverige är en prioriterad marknad i Europa när det gäller tilldelning av laddbara bilar, och därför är vår förhoppning att vi ska kunna kunna leverera bilar utan fördröjning.

2. Kommer hybrider att öka på tjänstebilsmarknaden och ungefär hur stor andel av tjänstebilsmarknaden kommer att vara hybrider nästa år?
Svar: Våra laddhybrider Kia Niro och Kia Optima Sportswagon står hittills i år för cirka 60 procent av försäljningen på tjänstebilssidan, och andelen elektrifierat är över 80 procent. De rena elbilarna Kia e-Niro och e-Soul blir allt mer populära bland företagen.
Vi ser en ökad potential både för Kia och marknaden i stort för laddhybrider. Företagsmarknaden har haft en stor elektrifieringstrend sedan Bonus-malus infördes i juli i fjol och den kommer gissningsvis att öka med övergången till WLTP, men också tack vare ett allt större utbud av modeller.

3. Kommer hybrider att öka på privatmarknaden och ungefär hur stor andel av privatmarknaden kommer att vara hybrider nästa år?
Svar: Bland privatpersoner är det i dag vanligare att välja en vanlig Kia Niro Hybrid jämfört med de laddbara modellerna av Niro och Optima. Inför nästa år räknar vi dock med att trenden svänger mot laddhybrider, givet den högre skatten för de vanligaste fossildrivna modellerna på privatmarknaden, och att utbudet av laddhybrider växer.
För vår del kommer en av de mest sålda modellerna på privatmarknaden, Kia Ceed, som kombi och crossover i laddhybridversioner, med en prisbild som förhoppningsvis ska kunna attrahera privatkunder i ännu större utsträckning.

Sök bland bilartiklar