Hyundai kör Rom–Paris på 8 minuter

Hyundai har släppt en ny N-modell med fastback-kaross. För att fira skickade man två förare att tävla mellan Rom och Paris.

Nej, Hyundai har inte vässat loss mellan europeiska huvudstäder i 10.000 kilometer per timme. Hyundai har släppt en ny karossversion av sin den heta halvkombin i30 N och för att väcka en smula uppmärksamhet kring den förhållandevis inte särskilt omvälvande nyheten har man låtit ett par välrenommerade chaufförer på så kort tid som möjligt köra sträckan mellan Rom och Paris – i Danmark.

Just det, mitt på den jylländska slätten ligger Rom, ett sömnigt litet samhälle med ett par hundra invånare. Ett stycke därifrån ligger Paris, ett om möjligt ännu sömnigare samhälle med blott tolv invånare, i alla fall om man får tro Wikipedia.

Det var den sträckan som rallyföraren Thierry Neuville och racerföraren Gabriele Tarquini tog sig an för att se vem som var snabbast, i nya Hyundai ”i30 Fastback N”. Till skillnad från fjolårsnyheten i30 N har Fastback N en mindre avhuggen kaross som tillåts sträcka ut sig bakåt i en lite mer coupélik avslutning.

Hyundai

Rätt snygg, faktiskt.

Fastbackkarossen är också en smula lägre än den vanliga halvkombin och har lite mer utrymme för bagage: 450 lådliter, mot 395 i kortkarossen. Annars skiljer dem ingenting åt, framtill ser de likadana ut.

Även mekaniskt är i30 Fastback N samma bil som sin kortare broder. Det betyder tvåliters turbomotor på 250 hästkrafter (eller 275 om man prickat för ”Performance Package”) som driver på framhjulen genom en sexväxlad manuell låda.

Det räckte för att avverka sträckan mellan Rom och Paris på tiden 8:18.49, med Tarquini bakom ratten. Därmed fick Neuville spö, om än med bråkdelen av en sekund, och Tarquini bevisade det vi alla egentligen redan vet: att racing är bättre än rally. Eller?

Sök bland bilartiklar