Grattis, Saab! 72 år sedan första bilen visades

Grattis, Saab! I dag är det exakt 72 år sedan den första Saab 92 visades upp för pressen.  Kunderna fick vänta nästan tre år på att få sina bilar.

I helgen hölls Saab-festivalen i Trollhättan för att fira det svenska bilmärket. 100-tals entusiaster från olika delar av Sverige visade upp sina bilar, både fina veteraner och modernare bilar från Saabs sista år.

Passande nog är det i dag exakt 72 år sedan den första Saaben visades upp i Linköping för journalister.

Under flera år efter kriget hade flygplanstillverkaren Saab utvecklat en bil för att komplettera flygplanen. På försommaren 1946 var den första prototypen klar och ett år senare, den 10 juni 1947, var det dags att visa upp den för pressen.

Saab 92.002, premiärvisades för en samling inbjudna journalister i personalmatsalen vid Saabs kontor i Linköping.

Utvecklingen började i Linköping, där konstruktionsavdelningen fanns, men på senhösten 1947 flyttades den nyskapade bilavdelningen till Trollhättan.

Och precis som i dag när elbilar visas upp av olika tillverkare var det inte en leveransklar modell som pressen och publiken fick se. Det skulle dröja flera år innan den kunde levereras till kunder.

Motorutveckingen pågick för fullt under ledning av ingenjör  Rolf Mellde när bilen pressvisades.

Först på senvåren 1949 hade produktionsförberedelserna för Saab 92 kommit så långt att en förserie om 20 bilar kunde tillverkas.

Den 12 december 1949 startade serietillverkningen av Saab 92 och måndagen den 16 januari 1950 kunde de tre första serietillverkade bilarna levereras till kunder.

Första året gjordes bara 1 246 bilar. Alla bilar var gröna och lackade i en överskottsfärg från flygplansindustrin.

Den tvärställda, tvåcylindriga tvåtaktsmotorn var på 764 cc och 25 hk. Motorn och växellådan var hopbyggda till en enhet. Bilen var förstås framhjulsdriven.

Sök bland bilartiklar