Ford Ka+ rymligare lågprisbil

Nej, den har ingenting gemensamt med den vanliga, Fiat 500-baserade Ford Ka. I stället kommer Ka+ från Indien och siktar rakt mot Kia Rio och Dacia Sandero.

Redan i fjol lanserades Ford Figo, byggd i Indien och avsedd för utvecklingsmarknader. Men nu har den ändå hittat till Europa, och fått namnet Ka+ för att knyta ihop modellsäcken. Fast med Ford Ka har den ingenting gemensamt, i stället har tekniken i mångt och mycket hämtats från Ford Fiesta.

Men Ka+ ska alltså vara billigare. Ford själva nämner Kia Rio och Dacia Sandero som måltavlor, bilar som konkurrerar med inköpspris som främsta argument.

Med transformationen från Figo till Ka+ har Ford förfinat fjädringskomforten, kalibrerat om styrningen och gjort förändringar under skalet i stort och smått. Ford lovar att Ka+ ska vara fullt femsitsig, inte minst tack vare att den är tre centimeter högre än just Fiesta. Under huven finns en 1,2-litersmotor med antingen 70 eller 85 hästkrafter.

Båda modellerna levereras med centrallås, fönsterhissar och sex luftkuddar. Men 85-hästarsversionen får också luftkonditionering, liksom fler tillvalsmöjligheter. Några svenska priser är inte offentliggjorda i nuläget, men räkna med att prissättningen speglar konkurrenternas.

Foto: Ford
redaktoren@bytbil.com

Sök bland bilartiklar