Elbilarnas problem i rekordkylan

Snöstormar, rekordkyla och urladdade batterier. De senaste veckorna har elbilarna i Nordamerika fått en tuff utmaning.

För någon vecka sen slog extremkylan till i Nordamerika. Temperaturer har varit nere vid -30 i många delstater och orsakat stora problem för bilägare.
Och det verkar som om ägare av elbilar har fått kämpa extra mycket i kylan. I sociala medier har många bilder publicerats på frysta dörrhandtag och batterieffekt som sjunker snabbt.
Ronak Patel köpte en Tesla Model 3 i augusti och klagar nu på sociala medier:
– Över en natt tappade batteriet 35-40 kilometers räckvidd på grund av kylan och ytterligare tio kilometer när jag körde till jobbet. Och jag betalade 600 000 kr extra för att batteriet inte skulle ladda ur så snabbt.
Men är det Teslas fel?
Nej, menar Salim Morsy, som är elbilsexpert på Bloomberg:
– Det är Panasonic som tillverkar Teslas batterier, och det här är inget unikt problem för Tesla. Samma sak händer elbilar som Nissan Leaf och Chevy Bolt.

Däremot finns det en detalj i Tesla som skapar mer problem än hos andra elbilar: dörrhandtagen.
Elon Musk var redan från början besatt av idén att Tesla skulle ha handtag som integrerades helt i dörrarna och fick igenom sin vision. Men de senaste vinterveckorna har Elon Musk fått många Tesla-ägares bilder på handtag som frusit fast.
– Trots att jag värmt bilen i 15 minuter kan jag ändå inte öppna dörrarna, skriver en ägare.
Elon Musk svarade till slut på Twitter:
– Många förbättringar mot kallt väder kommer via OTA-mjukvaran.

I väntan på förbättringar sitter nu många tillverkare och funderar hur man ska undvika förlorad batterieffekt på vintern. För de senaste veckornas köldknäpp lär inte bli den sista.
En kanadensare – som äger en Model 3 – hade förberett sin bil inför kylan på ett lite annorlunda sätt.

Han täckte dörrhandtagen med en tunn plast som han köpte på en tandläkarmottagning.

– Det fungerar perfekt, visar han glatt på Youtube.
Sök bland bilartiklar