BytBil på världspremiären: Nya solbilen Lightyear

KATWIJK. Här är eliblen som laddar sig själv under resans gång! BytBils och Blockets Åsa Wallenrud var enda svensk på världspremiären av Lightyear One. “This moment represents a new era of driving,” säger Lex Hoefsloot, CEO och medgrundare av Lightyear. “Two years of dreaming, thinking and working hard have led to this milestone, which is a giant leap towards achieving our mission of making clean mobility available to everyone.”

Tesla är redan gammal, nu banar Lightyear One vägen för en ny generation av elbilar som inte bara behöver laddas med (ful)-el utan laddas även via solpaneler på bilen, ja där solpanelerna är standard då, Toyota har det som tillval. Det är meningen att det ska ge en räckvidd som är oändlig i rätt förhållanden. Men rätt förhållande infinner sig kanske inte så ofta så du måste ändå ladda bilen med sladd men det kan du göra i vilket uttag som helst, du behöver inte ha de speciella uttagen som övriga el-bilar kräver, ens för supersnabb laddning.

Om du dock laddar den fullt och inte laddar medan du kör så når du upp till 725 km. De officiella siffrorna för Tesla är 610 km för Model S Long Range och 505km för Model X Long Range. Enligt Lightyear beror räckvidden på en optimerad aerodynamisk och lättviktig kaross och motorerna i hjulen. One är utrustad med fyra elmotorer, en i respektive hjul. Enligt Lightyear minskar det friktionsförlusterna och säkerställer att One verkligen använder så stor andel av tillförd energi som möjligt. En natts laddning ska ge 40 mil vid laddning med 230V.

Bilen är en kick-starter
Företaget startades 2016 av några studenter och det här är det första vi får se från gänget under varumärket Lightyear. Men de är inte vilka som helst, hela gänget har tidigare utvecklat ett flertal solcellsbilar som både tävlat och vunnit World Solar Challenge i Australien.

Världspremiären i Katwijk
06.00 tisdagen den 25 juni var det så dags att visa upp bilen för världen. Som enda svensk i pressgänget försökte jag få tag på så mycket information jag kunde men det var inte helt lätt. Under ”showen” sa man praktiskt taget ingenting om bilens funktioner, syfte eller coola innovationer. Det var mest fluff för att blidka sponsorer och kunder, de representerade 95% av publiken nämligen.

Lite senare var det dags för pressbriefeing, ja men vad bra, då kanske man får mer detaljer om bilen och företaget. Det var tydligen lite för höga förhoppningar då vi fick bevittna den holländska militären skriva kontrakt på några bilar och sen ta bilder på männen runt bilen och sen var det inget mer.

Över hundra bilar är redan förbokade bilen och leverans beräknas ske 2020 eller 2021. Du kan reservera en av 500 och får då lägga en reservationsavgift på 119 000 €. Har inga indikationer på slutpriset.

Sök bland bilartiklar