Braksuccé för Volvos nya tjänst

Volvo gör succé i USA med prenumerationstjänsten Care by Volvo. XC40 prenumeration är så populär att det finns en kölista. – Det är kul att växa, men det gör saker lite komplicerat, säger Volvos USA-vd Anders Gustafsson till Automotive News.

Flera biltillverkare har haft problem med sina prenumerationstjänster. Bland annat Cadillac och flera bildelningstjänster i Sverige som lagt ner. Dock inte Volvo. Deras Care by Volvo-program är en succé, åtminstone i USA.

Prenumerationen som innefattar allt utom bensin kostar mellan 6000 och 8000 kr per månad och då ingår en ny XC40 som du kan byta ut efter mellan ett och två år.

Efter bara fyra månader hade Volvo sålt ut alla prenumerationer som de hade hoppats sälja på ett helt år. Den som nu vill prenumerera på en XC40 i USA. måste skriva upp sig på en kölista för att få en bil någon gång under 2019.

Det största problemet med tjänsten är att Volvo-handlarna i USA är oroliga för att de inte ska ha någon roll att spela i framtiden då abonnemangen säljs digitalt.

– Det är samma bekymmer från alla, de känner sig inte säkra. De är rädda att vi ska ta något ifrån dem. Jag skulle säga att den största frågan runt prenumerationer är att konsumenterna måste bestämma det, säger Anders Gustafsson.

Sök bland bilartiklar