"Toyota RAV4 visar farligt beteende"

Den populära suven Toyota RAV4 får underkänt i ett nytt älgtest. Bilen går upp på två hjul i en undanmanöver. ”Beteendet i undanmanöverprovet är så pass farligt att vi, till dess att Toyota åtgärdat felet, avråder från köp av bilen” skriver tidningen Teknikens Värld.

Tidningen Teknikens Värld har nyligen testat Toyotas storsäljare RAV4 i ett så kallat älgtest. Det utförs på torr asfalt med bilen lastad upp till maxgränsen. Sedan kör man bilen på en S-formad konbana i allt högre hastigheter för att se hur den beter sig om man skulle behöva göra en snabb undanmanöver.
Testerna görs av erfarna förare – och ett flertal suv:ar har gått igenom samma rigorösa procedur.

Teknikens Världs team har under året testat två olika RAV4:or – och båda har visat samma oroande beteende, med kraftiga sladdtendenser och väldigt sent ingrepp från antisladdsystemet. Här kan du se testet i sin helhet.
Teknikens värld konstaterar:
”Toyota är världens största biltillverkare och nu är det dags igen. Faktiskt med exakt samma exemplar som vid förra testet. Och beteendet upprepar sig, dock med en negativ underton.”

Bilens krängning är så pass allvarlig att Teknikens Värld avråder konsumenter från att köpa RAV4 till dess att Toyota åtgärdat felet:
”Världens största biltillverkare Toyota har ännu en gång släppt ut en produkt på marknaden som inte klarar av att prestera ett säkert beteende genom älgtestet”

Erik Gustafsson, PR- och kommunikationschef på Toyota Sverige kommenterar resultatet så här:
– Våra interna tester motsvarar de globala standarderna för hindersväjning fullt ut och sedan 2016 har vi uppdaterat våra processer för att de också ska motsvara testförfarandet som används av Teknikens Värld.
– Under utvecklingsfasen av RAV4 har bilen klarat samtliga interna tester, inklusive ISO 3888-2 och älgtestet motsvarande Teknikens Världs.

Så sent som förra veckan utnämndes förra generationens Toyota RAV4 till Sveriges säkraste bil av försäkringsbolaget Folksam.

Fakta älgtest

Ett älgtest är ett undanmanöverprov som tidningen Teknikens Värld brukar utföra på bilar.
Under perioden 1980-2001 ingick testformen i alla nybilstester utförda av Trafikmagasinet i Sveriges Television.
Älgtestet standardiserades av motorjournalisten Christer Glenning som arbetade för Trafikmagasinet, Teknikens Värld och Vi Bilägare.
Testet utförs på torr asfalt med bilen lastad upp till maxgränsen. Sedan kör man bilen på en S-formad konbana i allt högre hastigheter för att se hur den beter sig om man skulle behöva göra en snabb undanmanöver.

Testet blev internationellt känt 1997 då en Mercedes-Benz A-klass oväntat välte under älgtest utfört av Teknikens Värld. Testet ifrågasattes av Mercedes-Benz som menade att det var riggat och att det inte alls var något fel på bilen.
Efter att företaget på eget initiativ upprepat testet med samma resultat, förändrades modellens konstruktion.
Mercedes-Benz hotade stämma Sveriges Television på miljonbelopp när A-klassens svagheter visades i Trafikmagasinet.
När ytterligare bilar av samma modell oväntat vält drogs hotet tillbaka. Namnet Älgtest infördes av en tysk tidning 1997.

Sök bland bilartiklar