MS38 Kampanjpaket 155.000+moms. Innehåller: Ramstyrning, Vinsch, 13hk motor med 2vxl rulldrift, Flyttbar boggi Tryckmätare, Timmersax, Brytblock

En kraftig vagn behöver en kraftig drivkälla! Till MS38 används en 12hk stark och lättstartad hondamotor. Förutom att den är ca 10 kg tyngre än 6 hk-motorn finns bara fördelar. Vid krankörning kan motorn stå och tuffa lugnt strax under halvfart för fullgod prestanda samtidigt som den på full effekt levererar tillräckligt med kraft för körning i svår terräng.

Kran
Inte bara vacker! Jämfört med MS3.4H har lyftkraften ökat med 30% och räckvidden med 50 cm samtidigt som vikten är densamma och kultrycket lägre! Detta tack vare bättre utnyttjande av nya höghållfasta stål. Körbarheten har förfinats ytterligare genom omarbetad geometri i leder och cylindrar och jämfört med sinföregångare är MS38 mjukare i rörelserna utan att för den skull vara långsammare.

Vinsch
Vinschen är nu en integrerad del i kranarmen.

Material
I kranpelare, kranarm och sticka används ett nytt höghållfast stål som är ännu starkare än tidigare. Det gör att lyftkraften ökat samtidigt som vikten minskat.
Extra bankpar
Vagnen är redan från fabrik utrustad för montering av extra bankpar. Perfekt vid riskörning eller för att kunna ta kortare eller krokiga bitar.
Frigångsvinkel bak
33º frigångsvinkel bak vid fullt lass minskar risken att fastna i t ex ett dike.

Smidig lastning
Inga delar som är i vägen vid lastning. Det finns inte heller några ömtåliga delar som kan skadas om olyckan är framme och en timmerstock tappas över vagnen. Extra bankpar används inte vid körning av normal last.

Större hjul
Stora hjul ger bättre bärighet samt går lättare över ojämnheter. 8-lagersdäck minimerar risken för punkterting.

Vagnsdrift
250 % starkare och dubbelt så snabb! Läs mer om drivningen nedan.
Hydrauliskt flyttbar boggi
Perfekt viktbalans oavsett om du kör 3 eller 4,5 m ved och vagnen är alltid kort och följsam när du kör tom. Kan flyttas med fullt lass och kör man fast kan man flytta fyrhjulingen till fast mark utan att flytta vagnen och vice versa.

Kraninfästning
Starkt, lätt och elegant! Nya höghållfasta material i både vagn och kran gör att kultrycket kunnat minskas jämfört med tidigare modeller.
Ramstyrning
Elektrohydraulisk ramstyrning kan styras utan att det stora hyrdaulaggregatet är i gång. Utökad sidoförflyttning jämfört med tidigare modeller. Hydraulaggregatet sitter helt skyddat inne i vagnen och högt placerade styrcylindrar minimerar risken för skador från uppstickande vegitation.

Markfrigång fram/stödben
Hela 45 cm frigång under stödben och ram!
Justerbar draghöjd
Draghöjden är justerbar i fyra steg à4 cm för att alltid erhålla perfekt lutning på vagnen oavsett dragfordonets draghöjd! Kultryck
Lägre kultryck ger minskad belastning på fyrhjulingen!

Dubbelram
Ny dubbelram av profilrör för ökad vridstyvhet. Inrymmer och skyddar hydraulik och elektronik för ramstyrning, boggiflytt och hög/lågväxel.